ناکامی‌های آمریکا در برابر ایران ؛ تداوم رویابافی ترامپ

شنبه 18 مرداد 1399 - 14:15:54
ناکامی‌های آمریکا در برابر ایران ؛ تداوم رویابافی ترامپ

تهران - الکوثر : دولت‌مردان آمریکایی روزی نیست که در برابر ایران موضع‌گیری نکنند و این مواضع در جایی دوگانه هم است و حتی برخی منابع آمریکایی بر شکست سیاست‌های آمریکا ضد ایران اذعان دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز مدعی شد، اگر انتخابات در آمریکا نبود، ایران طی 24 ساعت برای رسیدن به توافق با آمریکا وارد مذاکره می‌شد.
پیشتر اما مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ مدعی شده بود، گفت وگو در برابر ایران جواب نمی‌دهد و باید فقط با زبان قدرت با ایران سخن گفت.  
با ورود ترامپ به کاخ‌سفید، رئیس جمهوری آمریکا با هر روشی تلاش کرده است، ایران درچارچوب خواسته‌های کاخ سفید قرار گیرد تا به زعم دولت‌مردان آمریکایی رفتار ایران مهار شده باشد. 
خروج آمریکا از برجام، به کارگیری سیاست فشار حداکثری، تشدید تحریم‌ها و روایت‌سازی غیرواقعی از رفتارهای ایران در منطقه برای تخریب روابط تهران با کشورهای منطقه و همسایه، درچارچوب سیاست آمریکا برای تغییر رفتار ایران بوده است.
حتی آمریکا تلاش کرده است در برابر ایران ائتلاف‌سازی هم شکل گیرد اما همه اقدامات دولت ترامپ در برابر ایران متناسب با خواسته‌های آمریکا پیش نرفته است.
کشوری که مولفه‌های قدرت آن ریشه بومی داشته باشد و برای تقویت آن وابسته به خارج از مرزها نباشد، به طور طبیعی قدرتی موثر و بازیگری فعال است و خارج از اراده قدرت‌های بزرگ جهانی نقش آفرینی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران در بیش از 40 سال گذشته با توانمندی مولفه‌های قدرت و بازدارندگی خود با تکیه بر تقویت دانش بومی، کشوری است که خارج از اراده آمریکا در معادلات منطقه‌ای و جهانی نقش‌آفرینی می‌کند.
تاثیرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای را نمی‌توان نادیده گرفت و امروز یکی از کشورهای مسئولیت‌پذیر در جهان است که به طور واقعی با تروریسم در منطقه غرب آسیا مبارزه می‌کند تا صلح و امنیت همگانی محقق شود.
کارنامه و هزینه‌هایی که ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت کرده، روشن است و روایت‌سازی غیرواقعی آمریکا ضد ایران نمی‌تواند جای جلاد و شهید عوض کند. ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده واقعی مبارزه با تروریسم در غرب آسیا به دستور دونالد ترامپ، نشان‌دهنده به کارگیری تروریسم‌دولتی آمریکاست که هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست.
کشوری با چنین رویکردی با هیچ ابزار و موضع‌گیری نمی‌تواند ایران را وادار به بازی درچارچوب اراده خود کند و طبیعی است کشوری مانند ایران که به طور مستقل تصمیم می‌گیرد، برای آمریکا قابل تحمل نباشد و در نتیجه مواضع دوگانه و سیالی اتخاذ کند. 
در همین زمینه، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه گذشته تاکید کرد، تا زمانی که آمریکا به رفتارهای جاه‌طلبانه، سرکش و گسترش طلبانه‌اش ادامه می‌دهد، هیچ حدی از تحریم قادر نخواهد بود، ایران را از مقاومت در برابر این یاغی‌گری منصرف کند.
همانطور که سخنگوی دولت ایران تاکید کرده است، هر زمانی آمریکا به یک کشور مسئولیت‌پذیر با رفتار عادی تبدیل شود، می‌تواند انتظار رفتاری متفاوت از جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 مرداد 1399 - 11:49:4