تلاش موثر روسیه و چین برای کاهش نقش دلار در مبادلات دو جانبه

دو شنبه 13 مرداد 1399 - 10:48:49
تلاش موثر روسیه و چین برای کاهش نقش دلار در مبادلات دو جانبه

تهران - الکوثر : سوء استفاده آمریکا از دلار به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به دیگر کشورها ، موجب تلاش بین المللی برای کاهش وابستگی به دلار شده است. روسیه و چین به عنوان دو قدرت رقیب بین المللی آمریکا گام های بزرگی در این مسیر برداشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پس از مذاکرات چند ساله اخیر بین روسیه و چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا، این دو کشور این هدف را محقق کرده اند به نحوی که سهم دلار در تجارت میان روسیه و چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ برای اولین بار به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمانی که این ایده بین مسکو و پکن مطرح شد یعنی درست چهار سال پیش، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. در سال 2016سهم دلار در تجارت روسیه و چین بیش از ۹۰ درصد بود.طبق آمارها ، در حال حاضر ۵۴ درصد تجارت غیردلاری با یوان چین ،  یورو و روبل روسیه انجام شده است. سهم یوان ۱۷ درصد، یورو ۳۰ درصد و روبل روسیه نیز ۷ درصد بوده است. 

آمریکا از وابستگی شرکت ها و بانک ها و سیستم مالی بین المللی به دلار به عنوان اهرمی برای واداشتن دیگران برای پیروی از خواسته های این کشور و یا ممانعت از آنها در پیگیری سیاست ها و اقداماتی که مورد دلخواه واشنگتن نیست، سوء استفاده می کند. با توجه به وقوع جنگ تجاری آمریکا با چین از سال 2018 و تلاش فزاینده واشنگتن برای تحت فشار گذاشتن پکن با استفاده از ابزارهای مالی به ویژه دلار و نیز اعمال تحریم های گسترده علیه روسیه در چارچوب قانون کاتسا و نیز دیگر تحریم ها ، پکن و مسکو به این جمع بندی رسیده اند که بایستی با اتخاذ تدابیر موثر وابستگی اقتصاد و بخش مالی خود به دلار را کاهش دهند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ژانویه 2020 اعلام کرد مسکو سیاست دلارزدایی تدریجی را در پیش گرفته و به دنبال معاملاتی با ارز‌های بومی در هر موقعیتی است که امکان آن وجود داشته باشد. 

مسکو و پکن معتقدند که سوء استفاده آمریکا از دلار برای ضربه زدن به کشورهای دیگر هر چند ممکن است در کوتاه مدت واشنگتن را به اهداف خود برساند با این حال، کاربرد بلند مدت این سیاست به زیان ایالات متحده خواهد بود. کما اینکه اکنون روسیه و چین به عنوان دو قدرت مهم سیاسی و اقتصادی جهان این روند را در پیش گرفته اند و مسلما دیگر کشورها نیز با در پیش گرفتن الگوی مشابهی، سهم دلار را در مبادلات اقتصادی و تجاری خود به میزان قابل توجهی در دراز مدت کاهش خواهند داد.

"ولادیمیر پوتین"رئیس‌جمهوری روسیه در اکتبر2018، حمایت خود را از طرح "دلارزدایی" اعلام کرد.براساس این طرح، شرکت‌های روسیه باید برای کاستن از آثار تحریم‌ های آمریکا، از ارزهای جایگزین مانند روبل و یورو استفاده کنند.این امر با استقبال  چین مواجه شده و روند دلار زدایی از معاملات دو جانبه این دوکشور عملا به جریان افتاده و پیشرفت زیادی نیز کرده است.

مثال بارز دیگر درباره سوء استفاده آمریکا از سلطه دلار در سطح بین المللی،  تهدیدات دولت ترامپ درباره مجازات شرکت ها و یا موسسات مالی و بانک هایی است که با جمهوری اسلامی ایران رابطه تجاری و مالی داشته باشند. 

با توجه به اینکه دولت ترامپ شدید ترین تحریم های طول تاریخ را علیه ایران به منظور قبول خواسته های نامشروع و غیر قانونی اش اعمال کرده، یکی از شیوه های اصلی در این زمینه ممنوع کردن معاملات تجاری با ایران با دلار است. این سیاست ترامپ که می توان آن را سیاست ارعاب و اعمال فشار علیه دیگران نامید نه فقط موجب انتقاد دولتهای رقیب  آمریکا شده بلکه شرکای اروپایی واشنگتن را نیز به واکنش واداشته است. 

به گفته "مارک کارنی" رئیس بانک مرکزی بریتانیا: سلطه دلار بر نظام مالی جهان باعث افزایش آسیب‌پذیری کشورها در مقابل نرخ بهره پایین و رشد ضعیف آمریکا شده است.

با توجه به رویکرد امریکا، اکنون به تدریج شاهد شکل گیری مقاومت جهانی علیه سیاست ها و اقدامات واشنگتن و نیز تلاشی مستمر برای کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز مسلط بین المللی هستیم .این کشورها برای کاهش تاثیر اقدامات خصمانه واشنگتن، در صدد ایجاد نظام پرداخت های مستقل از دلار، کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای دیگر و یا با ارزهای ملی خود برآمده اند.

روسیه و چین اکنون پرچمدار این روند بوده و کشورهایی مانند هند، ترکیه و ایران نیز در حال کنار گذاشتن دلار از مبادلات خارجی خود هستند. روند کنونی باعث کاهش استفاده از دلار و در نتیجه تضعیف بیشتر جایگاه آن درعرصه تجارت بین المللی و نیز مبادلات پولی جهانی خواهد شد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 13 مرداد 1399 - 9:59:39