تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ؛ تداوم کارزاری ناکام

جمعه 10 مرداد 1399 - 18:25:26
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ؛ تداوم کارزاری ناکام

تهران - الکوثر : دولت ترامپ برای تسلیم ایران به خواسته های غیرقانونی و نامشروع خود کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفته و پس از خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 شدیدترین تحریم ها را علیه تهران اعمال کرده است. به رغم بی نتیجه بودن این تحریم ها واشنگتن هم چنان بر افزایش تحریم ها تاکید می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه 30 ژوئیه در توئیتی اعلام کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه فلزات ایران را گسترش داده است. پمپئو نوشت: « امروز برای هدف قرار دادن برنامه‌های هسته‌ای، نظامی و موشک‌های بالستیک ایران دامنه تحریم‌های فلزات این کشور را توسعه دادم. هر گونه اقدام آگاهانه برای انتقال این 22 فلز به ایران اکنون قابل تحریم است. فشارهای ما تا زمانی که ایران مثل یک کشور نرمال رفتار کند ادامه خواهد داشت.»

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بعد از توئیت پمپئو بیانیه‌ای صادر و جزئیات این تحریم‌ها را اعلام کرد. این وزارتخانه در این بیانیه مدعی شده 22 فلز با بخش‌های نظامی، هسته‌ای و موشکی ایران ارتباط دارند و انتقال آنها به ایران ممنوع است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در 8 مه 2019 با امضای فرمان اجرایی شماره 13871 صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را تحت تحریم قرار داده بود.

واشنگتن ادعا می کند که با اعمال شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران در چارچوب کارزار فشار حداکثری، به زعم خود تهران را در برابر خواسته های دوازده گانه آمریکا که پمپئو در مه 2018 مطرح کرده بود، وادار به تسلیم خواهد کرد.

با این حال مقاومت مثال زدنی مردم ایران در برابر این تحریم ها، باعث استیصال دولت ترامپ شده و به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده و در عین حال هر از چند گاهی شرکت ها و اشخاص جدیدی را به بهانه های مختلف به ویژه کمک آنها به افزایش قدرت اقتصادی و به ویژه تداوم صادرات ایران، تحریم می کند. اکنون واشنگتن پا را فراتر نهاده و حتی معاملات 22 قلم انواع فلزات با ایران را تحت تحریم قرار داده است.

این مساله از یک سو نشان می دهد که دولت ترامپ در اعمال تحریم ها علیه ایران حد و مرزی نمی شناسد و از سوی دیگر حاکی از استیصال واشنگتن از موثر بودن کارزار فشار حداکثری در تغییر رویکرد و یا رفتار تهران است. این مساله ای است که مقامات ارشد دولت ترامپ نیز به آن اذعان کرده اند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا در پاسخ به سئوال یک سناتور درباره اثرگذاری سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: کارزار فشار حداکثری، اثرگذار بوده اما نتوانسته به هدفش برای تغییر رفتار حکومت ایران دست پیدا کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» به زعم او مجاب خواهد کرد. مقامات دولت ترامپ بارها مدعی شده اند که سیاست فشار حداکثری در رسیدن به اهداف خود به ویژه درهم شکستن اقتصاد ایران موفق بوده است. از جمله  وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد که تحریم های یکجانبه آمریکا موجب کاهش 90 درصدی درآمدهای نفتی ایران شده است.

به رغم فشارهای طاقت فرسای آمریکا علیه ایران و گذشت بیش از 2 سال از اجرای کارزار فشار حداکثری، دولت ترامپ در تحقق هدفش در قبال ایران ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادها قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد مشخص و موثر در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. به گفته سناتور کریس مورفی: سیاست‌های ترامپ موجب قوی‌تر شدن ایران و ضعیف‌تر شدن آمریکا شده است. 

در عین حال تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا نشان می دهد که دولت ترامپ هیچ اهمیتی برای ملاحظات انسانی نیز قائل نیست. به گفته"جمال زهران" استاد روابط بین الملل: تداوم تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا در این کشور جنایت علیه بشریت به حساب می آید.

هرچند دولت ترامپ بر ادامه کارزار فشار حداکثری علیه ایران پافشاری می کند، اما ناکامی آشکار این اقدام به رغم تاثیرات منفی آن براقتصاد ایران نشان می دهد که ترامپ نخواهد توانست درمبارزات انتخاباتی اش درباره دستاوردهای خود در قبال ایران مدعی هیچ گونه پیروزی شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 10 مرداد 1399 - 15:10:43