افشای فعال شدن آژیر برخورد در جنگنده آمریکایی با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی

شنبه 4 مرداد 1399 - 17:31:42
افشای فعال شدن آژیر برخورد در جنگنده آمریکایی با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی

تهران - الکوثر : یک مقام آمریکایی روز جمعه اذعان کرد، آژیر برخورد هوایی در کابین خلبان یکی از جنگنده های این کشور که اقدام به مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران کرد، فعال شده بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با  "فاکس نیوز" اظها داشت، خلبان جنگنده اف‌-15 نیروی هوایی آمریکا هشدار تصادم را دریافت کرده، اما آن را «نسبتاً استاندارد» در نظر گرفته و گفته است در چنین فاصله‌ای ریسک تصادم هوایی وجود ندارد. 

پنجشنبه شب یک هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی "ماهان" ایران که از تهران به مقصد بیروت در حال پرواز بود هنگام عبور از حریم هوایی سوریه با مزاحمت 2 جنگنده‌ آمریکایی رو‌برو شد.  

پس از این اقدام خطرناک جنگنده های آمریکایی، خلبان هواپیمایی مسافربری ایران برای جلوگیری از برخورد با این جنگنده ها، ارتفاع پرواز را بسرعت کاهش داد که این امر موجب شد تعدادی از مسافران این پرواز آسیب ببینند. 

پیش از این ستاد فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا مستقر در منطقه غرب آسیا موسوم به "سنتکام"  در بیانیه‌ای مزاحمت جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی را تأیید کرده بود.

گفته می شود؛ جنگنده‌ های آمریکایی با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای مسافربری ایران، قصد داشته‌اند  پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در پی ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، مقابله جامعه جهانی با یاغی‌گری‌های آمریکا را در منطقه غرب آسیا خواستار شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران هم در اطلاعیه‌ای اقدام جنگنده های آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی دانست و رسیدگی فوری شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی "ایکائو" به این موضوع را خواستار شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 4 مرداد 1399 - 16:3:1