تاکید پوتین بر ارتقای بی سابقه روابط روسیه و چین و هماهنگی مواضع دو کشور

شنبه 4 مرداد 1399 - 10:55:34
تاکید پوتین بر ارتقای بی سابقه روابط روسیه و چین و هماهنگی مواضع دو کشور

تهران - الکوثر : روسیه و چین به عنوان دو قدرت بین المللی مهم در سال های اخیر گام های مهمی برای گسترش همکاری ها ونیز اتخاذ مواضع واحد علیه سیاست ها و اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا برداشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مقامات ارشد روسیه ضمن تاکید براین امر خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه هستند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به شرکت‌کنندگان در «مذاکرات حزب روسیه متحد و حزب کمونیست چین» از تعمیق روابط پکن و مسکو تمجید کرده و گفته روابط دو کشور به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

پوتین در این پیام عنوان کرد: «روابط روسیه و چین به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و به درستی به عنوان نمونه یک همکاری بین کشور‌های دیگر در جهان امروز در نظر گرفته شده است.»

پوتین همچنین ابراز اطمینان کرده که طرح‌های مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان این رویداد، همکاری و شراکت بین دو کشور را تقویت خواهد کرد.

روسیه وچین اکنون در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، نظامی و امنیتی، تسلیحاتی، سیاسی و دیپلماتیک روابط گسترده ای برقرار کرده و در عین حال مشارکت دو کشور در سازمان های و نهادهای منطقه ای و بین المللی مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس نشان دهنده رویکردهای یکسان در باره لزوم تقویت همکاری های منطقه ای و جهانی به منظورحل و فصل مسائل و نیز مقابله با سلطه گری غرب و  اقدامات تهاجمی آمریکا درعرصه های مختلف است.

به گفته ماتیو کرونیگ از مسئولین اندیشکده شورای آتلانتیک: مسکو و پکن در زمینه مسائل استراتژیک به طور فزاینده ای در حال تطبیق دادن مواضع خود هستند.

نشریه آمریکایی نیوزویک نیز دریادداشتی نوشته، روسیه و چین طی سال‌های اخیر همکاری‌های راهبردی نزدیک و فزاینده‌ای را در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و دفاعی شاهد بوده‌اند. این روابط به‌طور بالقوه می‌تواند توازن قدرت در جهان را تغییر داده و موجب نگرانی عمیق واشنگتن شود.

پوتین هم چنین با اشاره به همکاری چین و روسیه درحل و فصل مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: «تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسکو و پکن برای هماهنگی اقدامات برای حل و فصل مسائل مبرم منطقه‌ای و جهانی به تضمین امنیت و ثبات بین‌المللی کمک می‌کند.»

اشاره پوتین به موضع مشترک دو کشور در زمینه نظم بین المللی مطلوب یعنی چند جانبه گرایی و محوریت سازمان ملل برای حل و فصل مسائل و بحران های منطقه ای و بین المللی و نیز حفظ توافقات و پیمان های بین المللی است.

برخلاف آمریکا که به ویژه دردوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر نظام تک قطبی و یک جانبه گرایی و کاربرد قدرت نیمه سخت به خصوص اعمال تحریم ها علیه رقبا و دشمنان و حتی شرکای واشنگتن تاکید می کند، از دیدگاه مسکو و پکن نظام بین المللی کنونی نظامی چند قطبی بوده و قدرتهای رقیب آمریکا با اقدامات غیر قانونی و سلطه گرانه آن به طور کامل مخالفت دارند.

مسکو و پکن معتقد هستند که تحولات بین المللی و واقعیات نظام جهانی موید گذار به سوی نظام چند قطبی است، در حالی که آمریکا با پافشاری بر حفظ نظام تک قطبی و تلاش برای ایفای نقش پلیس جهانی به دنبال اهداف و خواسته های خود از طریق یکجانبه گرایی است.

به گفته "ماریا فرناندا اسپینوزا" رئیس سابق مجمع عمومی سازمان ملل متحد :«مواجهه با آشفتگی فزاینده در جهان» تنها در سایه «چندجانبه گرایی» ممکن است.

روابط آمریکا با روسیه و چین در دوره پسا جنگ سرد با نوسان های زیادی مواجه بوده، با این حال از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، روند این روابط به سمت اختلاف و تنش هرچه بیشتر سوق پیدا کرده است. در سند استراتژی امنیت ملی  2017ایالات متحده، چین و روسیه به عنوان چالشی علیه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن ارزیابی شده اند.

در مقابل روسیه و چین به عنوان دو قدرت بین المللی رقیب آمریکا بارها با اقدامات یکجانبه گرانه و زورمدارانه آمریکا که در دوره زمامداری ترامپ بشدت افزایش یافته مخالفت کرده و بر این مساله تاکید کرده اند که اقدامات آن صرفا موجب افزایش ناامنی، بی ثباتی و افزایش تنش ها در نقاط مختلف جهان به ویژه شرق آسیا و غرب آسیا شده است.

آمریکا که داعیه ابرقدرتی و هژمونی جهانی دارد با مخالفت قاطعانه روسیه و چین در بسیاری مسائل منطقه ای و بین المللی مواجه شده که از جمله آنها می توان به مواضع متضاد این دو کشور با آمریکا در باره توافق هسته ای برجام، بحران سوریه، مساله هسته ای کره شمالی، بحران اوکراین و نیز مواضع متعارض مسکو با واشنگتن در باره لزوم حفظ پیمان های کنترل تسلیحات و تعرفه  های تجاری اشاره کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 4 مرداد 1399 - 10:10:50