تاکید بورل بر حفظ برجام ؛ شعار بدون عمل

یک شنبه 29 تیر 1399 - 19:44:25
تاکید بورل بر حفظ برجام ؛ شعار بدون عمل

تهران - الکوثر : اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی متشکل از آلمان، فرانسه و بریتانیا نقش مهمی در تحقق توافق هسته ای برجام ایفا کردند، اما پس از خروج آمریکا از برجام ، عملکردی منفی و غیر قابل دفاع در زمینه حفظ آن و اجرایی کردن وعده های خود به ویژه اینستکس داشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  با این حال اروپا هم چنان بر حفظ برجام پافشاری می کند.  

در این راستا «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در پیامی توئیتری براهمیت حفظ برجام تاکید کرد. بورل به گفتگو پیرامون اهمیت توافق هسته ای برجام در نشست گفت و گوهای مدیترانه‌ (MED2020)  اشاره کرد و نوشت: در پنجمین سالگرد برجام در کنفرانس گفتمان مدیترانه ای 2020 درباره این توافق صحبت کردم. «جوزپ بورل» در این خصوص تصریح کرد: ما باید توافق برجام را حفظ کنیم و من به فعالیتم به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه خواهم داد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 8 مه 2018 به صورت یکجانبه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت، از توافق هسته ای 2015 کشورهای 1+5 با ایران موسوم به برجام خارج شد و کارزار فشار حداکثری را علیه تهران با هدف وادار کردن ایران به قبول خواسته های غیرقانونی خود آغاز کرد.

اروپایی ها در قبال این اقدام واشنگتن قول دادند که تدابیر و راهکارهایی را به منظور خنثی کردن تاثیرات تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران معرفی کرده و آنها را اجرایی کنند که البته مهم ترین آنها اعلام مکانیسمی تحت عنوان سازو کار ویژه تبالات مالی وتجاری با ایران موسوم به اینستکس بود. با این حال با گذشت دو سال، این ساز و کار عملا بی استفاده مانده و اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی گام چندانی برای اجرایی کردن موثر آن بر نداشته اند.

در واقع اروپایی ها با توجه به فشارهای آمریکا و نیز نداشتن اراده لازم، از اجرای تعهدات برجامی خود به ویژه اجرای موثر اینستکس خودداری کردند.

بدین ترتیب ادعای بورل درباره جدی بودن اروپا برای حفظ این توافق با هدف حفظ صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کاملا مورد تردید است. ضمن اینکه عملکرد اتحادیه اروپا و نیز تروئیکای اروپایی در برخورد با برجام در تعارض با شعارهای آنها قرار دارد. 

با این حال بررسی مواضع اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، نشانگر ناتوانی عمیق آن‌ها از اجرای تعهداتی است که در قبال ایران به عهده گرفته اند. تروئیکای اروپایی هم چنین با بهانه قرار دادن کاهش گام به گام تعهدات برجامی از جانب ایران که البته در واکنش به عدم ایفای تعهدات این 3 کشور و اتحادیه اروپا صورت گرفت، با محکوم کردن این اقدام تهران، سازو کار حل اختلاف در برجام را در 14 ژانویه فعال کرده و خواهان خودداری ایران از ادامه این روند و بازگشت به وضعیت قبلی شده اند.

در تحولی جدید در این زمینه، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام روز جمعه 17 ژوئیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه در زمان حاضر به‌دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا امکان برگزاری نشست حضوری برای بررسی اختلافاتی که از سوی ایران به هماهنگ‌کننده برجام ارجاع شده است وجود ندارد، بازه زمانی تعیین‌شده برای رسیدگی به درخواست فعال‌سازی سازوکار حل اختلاف در برجام تمدید شده است.

با توجه به موضع ضد و نقیض اروپایی ها در باره برجام، به نظر می رسد تاکید بر لزوم حفظ برجام از یک سو و  عدم اجرای تعهدات برجامی اروپایی ها از سوی دیگر نشانگر نوعی هم سویی ضمنی بین دو سوی اقیانوس اطلس است تا با اثر گذاری کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، تهران ناچار شود خواسته‌های دوازده گانه آمریکا را که توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در سال ‌2018 اعلام شده بود، قبول کند.

در مقابل تهران هشدار داده که  ایران در چارچوب منافع ملی خود اجرای برجام را پذیرفته و انتظار دارد که اعضای گروه 1+4 به ویژه اروپایی ها تعهدات خود ذیل برجام را به انجام رسانند. به گفته سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: تهران از سه کشور اروپایی قویاً می‌خواهد به جای حرکت در مسیر سیاست فشار حداکثری ایالات متحده، با پایبندی نسبت به تعهدات خویش، زمینه حفظ و اجرای کامل برجام را فراهم آورند. 

بهتر است اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی به جای لفاظی و ادعای طرفداری از بقای برجام و دادن وعده های توخالی، اگر واقعا خواهان حفظ برجام هستند، گام های عملی دراین زمینه برداشته و از هم سویی عملی با آمریکا علیه ایران خودداری کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 29 تیر 1399 - 18:22:42