فضا سازی های موهوم  پیرامون روابط راهبردی بلند مدت ایران و چین

یک شنبه 22 تیر 1399 - 11:16:49
فضا سازی های موهوم  پیرامون روابط راهبردی بلند مدت ایران و چین

تهران - الکوثر : سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین، چند روزی است که با گمانه زنی هایی ازسوی برخی محافل و رسانه‌ها همراه شده است.این موضوع واکنش هایی را ازسوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در پی داشته است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در همین خصوص محمد کشاورززاده سفیر‌جمهوری اسلامی ایران در پکن روز شنبه در صفحه توئیترش نوشت: «طرح ادعاهای مضحک و خنده‌داری مانند «واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها یا استقرار نیروهای نظامی ⁧‫چین⁩ در ایران» در قالب برنامه ۲۵ ساله جامع همکاری‌های ایران و چین،  توهین به شعور جمعی ملت بزرگ ایران است.»

وی تصریح کرد که این  برنامه براساس احترام و منافع متقابل تنظیم شده است.  

وزارت خارجه آمریکا اخیرا" در صفحه توئیتری خود با "ترکمان‌چای" خواندن این قرار داد تلاش کرد تصویری مبهم و مخدوش از روابط ایران و چین ترسیم کند .این فضا سازی نشان از این نکته دارد که فارغ از جزئیات سند، اصل  همکاری راهبردی و بلندمدت ایران به عنوان یکی از قدرت‌های انرژی جهان با چین به عنوان یک رقیب سیاسی ـ اقتصادی آمریکا، مطلوب  مقامات ایالات متحده نیست .

این قرارداد در سفر پنج سال قبل «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به تهران مورد بحث و تبادل نظر مقامات دو کشور قرار گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ؛ در فوریه 2015 در دیداری که شی جین پینگ با ایشان داشت، با اشاره به سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ برخی کشورها به ‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه‌ آنها با کشورهای دیگر تاکید کردند:«این وضعیت موجب شده است که کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ی عملیاتی برسند».

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین هم در آن دیدار با اشاره به مزیت‌های فراوان «جغرافیایی، انسانی و انرژی ایران» گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده‌ گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم».

از اینرو طبیعی است که روابط ایران و چین مخالفانی داشته باشد .

غلامرضا انصاری  معاون وزیر امور خارجه درامور اقتصادی در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه به شرق راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی در سیاست هایش بوده است ؛ تصریح کرد : چون روابط با چین جدی است و محور اصلی همکاری های دو کشور در سند 25 ساله ،اقتصادی و راهبردی است؛ طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند.

آنچه مسلم است با توجه به ظرفیت های جغرافیایی و مناسبات تاریخی ، روابط ایران با چین از گذشته دوربر پایه  روابط عمیق اقتصادی بوده است.این پیشینه روابط اقتضا می کند دو کشور بزرگ  برای روابط بلند مدت برنامه ریزی کنند. روابط ایران وچین محدود به نفت و انرژی نمی شود .درروابط تجاری دوکشورتنوع ایجاد شده و بر اساس این تنوع همکاری های گسترده ای وجود دارد . 

نکته دیگر نقش راهبردی و تعیین کننده چین در تحولات جهانی است .امروز چین در عرصه بین المللی بروز و ظهور غیر قابل انکاری دارد. 

جمهوری اسلامی ایران نیز نقشی کلیدی و تعیین کننده درمنطقه دارد.بنابراین ،امریکا برای مخدوش نشان دادن روابط ایران با کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین  درشرایط تحریمی اهداف متعددی دارد که یکی از انها جلوگیری از توسعه رابطه ایران  با کشورهای مستقل  بویژه چین و روسیه است ؛امابرغم این تحرکات ؛ همکاری های ایران و چین بسیار برجسته ، مستحکم و راهبردی است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 22 تیر 1399 - 9:41:50