تاکید سخنگوی وزارت امور خارجه بر اقدامات ویژه ایران برای مقابله با تحرکات آمریکا

سه شنبه 10 تیر 1399 - 11:18:10
تاکید سخنگوی وزارت امور خارجه بر اقدامات ویژه ایران برای مقابله با تحرکات آمریکا

تهران - الکوثر : آمریکا بعد از خروج از برجام  کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درهمین راستا مقام های آمریکا ، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داده اند که به موجب آن ممنوعیت تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت علیه ایران برای مدت نامحدودی تمدید خواهد شد.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 18 اکتبر 2020 برداشته خواهد شد. بنابراین هر اقدامی در جهت ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برخلاف  قطعنامه  شورای امنیت است که آثار و تبعاتی دارد و کشورهای اروپایی و آمریکا باید پاسخگوی آن بوده و عواقبش را بپذیرند.
« سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با  این هشدار ، تاکید کرد ؛ جمهوری اسلامی درباره توانمندی‌های دفاعی خود با کسی تعارف ندارد.

جمهوری اسلامی ایران ،امروز افتخار این را دارد که همه تجهیزات و اداوات نظامی را برای نیروهای مسلح، در داخل تولید می‌کند و هیچگونه وابستگی به کشورهای خارحی ندارند. پیشرفت‌های موشکی و خودکفایی ایران در تولید انواع موشک های بالستیک و پر قدرت تنها  نمونه ای از ظرفیت های دفاعی و بازدارندگی ایران است . در خصوص همکاری های نظامی و دفاعی وخرید تسلیحاتی نیزایران منتظراجازه کشورهای دیگر نمی شود .اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیام روشنی در این زمینه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درخصوص واکنش تهران به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات ویژه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که بر حسب شرایط درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود اما تهران معتقد است، آنقدر عقل و درایت باید وجود داشته باشد که کار به آنجا نرسد. 

در همین خصوص ؛«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم امروز (سه شنبه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سخنرانی می کند.
برای تصویب  قطعنامه  ارائه شده از جانب امریکا که نقض  آشکار قطعنامه شورای امنیت در خصوص برجام است ،لازم است ۹ عضو از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت به آن رأی موافق دهند و هیچ‌کدام از اعضای دائم نیز از حق وتو استفاده نکنند.
از میان پنج عضو دائم، به‌جزآمریکا که خود پیشنهاددهنده قطعنامه است، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با اقدام امریکا  در این زمینه اعلام کرده‌اند.دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان ملل اخیرا با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته، اعلام کرد، آمریکا هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند.

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرده است، آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران استفاده کند.

برخی کارشناسان و حتی کسانی که حامی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند، بر این باورند که اگر پمپئو بخواهد این کار را از طریق چارچوب برجام انجام دهد، تاثیراتی گسترده‌تر خواهد داشت و ممکن است به نابودی برجام بینجامد.

«کلسی داونپورت» مدیر سیاستگذاری منع گسترش ‏جنگ افزار هسته ای در انجمن کنترل جنگ افزار ‏واشنگتن و عضو دوره ای شورای روابط خارجی‎امریکا می گوید : اگر پمپئو طرح خود را پیش ببرد، بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، برجام را نابود خواهد کرد.

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده، اکنون بدنبال نابودی کامل برجام است  و برای رسیدن به این هدف تلاش می کند از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند؛اما همانگونه که سخنگوی وزارت  امور خارجه  ایران  تاکید کرده است ؛ آمریکا در جایگاهی نیست که با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ دستاوردهای برجام را زیر سوال ببرد و از مکانیسم ماشه استفاده کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 10 تیر 1399 - 9:56:6