تحریم های جدید آمریکا ؛ تلاش بیهوده برای تضیعف ایران

شنبه 7 تیر 1399 - 8:55:43
تحریم های جدید آمریکا ؛ تلاش بیهوده برای تضیعف ایران

تهران - الکوثر : دولت ترامپ در تلاش برای تسلیم ایران به خواسته های غیرقانونی و نامشروع خود کارزار فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفته و پس از خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به رغم بی نتیجه بودن این روند ، واشنگتن هم چنان بر افزایش تحریم ها تاکید می کند.  

در همین راستا، آمریکا روز پنج شنبه ایران را با دور دیگری از تحریم‌ها هدف قرار داد. این تحریم‌ها علیه هشت شرکت است که در حوزه فولاد و سایر صنایع فلزی فعالیت می‌کنند.

شرکت جهان فولاد سیرجان، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت فولاد متیل از جمله شرکت‌های ایرانی تحریم شده اند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این نهاد علیه چهار شرکت فولاد، آلومینیوم، آهن که در بخش صنایع فلزی ایران فعالیت می‌کنند از جمله یک شرکت تابعه شرکت فولاد مبارکه ایران در هنگ‌کنگ اقدام کرده است. این نهاد آمریکایی همچنین یک نمایندگی فروش مستقر در آلمان و سه نمایندگی در امارات متحده عربی را به دلیل مالکیت یا مدیریت شرکت فولاد مبارکه نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

این تحریم‌ها ذیل فرمان اجرایی 13871 اتخاذ می‌شوند که خواستار اعمال تحریم علیه بخش‌های آهن، فولاد و آلومینیوم ایران است. شرکت فولاد مبارکه پیش از این در سال 2018 در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولید کننده فولاد در غرب آسیا و شمال آفریقا است و به گزارش منابع آمریکایی در تولید یک درصد تولید ناخالص ملی ایران سهم دارد.

واشنگتن تهران را متهم کرده که از سود تولیدکنندگان فلزات و نمایندگی‌های فروش خارجی برای تامین مالی اقدامات خود در سراسر جهان استفاده می‌کند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های جدید گفت: «رژیم ایران از سود تولیدکنندگان فلزات و نمایندگی‌های فروش خارجی برای تامین مالی رفتارهای بی‌ثبات کننده در سراسر جهان استفاده می‌کند.

ایالات متحده آمریکا متعهد است بخش‌های اصلی اقتصاد ایران را منزوی کند تا اینکه درآمدهای این بخش‌ها به رفاه مردم ایران اختصاص یابد.» واشنگتن در حالی مدعی دغدغه اش برای رفاه مردم ایران شده که تحریم های بی سابقه امریکا و افزایش فشارهای تحریمی دولت ترامپ صرفا موجب سختی معیشت برای ایرانی ها شده است. دولت ترامپ امیدوار است بر اساس استراتژی فقر و شورش موجب ایجاد ناآرامی ها در داخل ایران شود.

واشنگتن ادعا می کند که با اعمال شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران درچارچوب سیاست فشار حداکثری، به زعم خود تهران را وادار به تسلیم در برابر خواسته های دوازده گانه آمریکا که پمپئو در مه 2018 مطرح کرده بود، خواهد کرد.

با این حال مقاومت مثال زدنی مردم ایران در برابر این تحریم ها، باعث استیصال دولت ترامپ شده و به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده و در عین حال هر از چند گاهی شرکت ها و اشخاص جدیدی را به بهانه های مختلف به ویژه کمک آنها به افزایش قدرت اقتصادی و به خصوص تداوم صادرات ایران مورد تحریم قرار می دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» به زعم او  مجاب خواهد کرد. مقامات دولت ترامپ بارها مدعی شده اند که سیاست فشار حداکثری در رسیدن به اهداف خود به ویژه درهم شکستن اقتصاد ایران موفق بوده است. از جمله «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفق بوده است. پمپئو گفت: «تردیدی وجود ندارد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران موفقیت‌آمیز بوده است.»

در حالی که بیش از دو سال از اجرای کارزار فشار حداکثری علیه ایران می‌گذرد، ترامپ در تحقق  هدفش در قبال ایران ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادها قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد مشخص و موثر در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور وجدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

در عین حال تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا نشان می دهد که دولت ترامپ هیچ اهمیتی برای ملاحظات انسانی نیز قائل نیست. به گفته"جمال زهران" استاد روابط بین الملل: تداوم تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا در این کشور جنایت علیه بشریت به حساب می آید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


شنبه 7 تیر 1399 - 8:7:53