ادامه تلاش های ضد ایرانی پمپئو با پیگیری تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

چهار شنبه 4 تیر 1399 - 20:26:55
ادامه تلاش های ضد ایرانی پمپئو با پیگیری تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

تهران - الکوثر : یکی از مفاد مهم توافق هسته ای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، لغو تحریم تسلیحاتی ایران پس از 5 سال از زمان اجرایی شدن این توافق است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با توجه به اینکه این تحریم در اکتبر 2020 پایان خواهد گرفت، امریکا تکاپوی خود را برای جلوگیری از تحقق این مساله دو چندان کرده است.  

در این راستا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه 23 ژوئن مدعی شد که با انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر، این کشور اقدام به خریداری سلاح از روسیه و چین کرده و اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهد بود. 

پمپئو در توئیتی نوشت: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر منقضی شود، این کشور قادر به خریداری جنگنده‌هایی مانند سوخو-30 از روسیه و جی-10 از چین خواهد بود. با این هواپیماهای به شدت مرگبار، اروپا و آسیا می‌تواند در چنگ ایران باشد. آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد.»

نکته مهم اینکه پمپئو با انتشار تصویری در توئیتر خود مدعی شده که برد این هواپیماها به گونه ای است که امکان دسترسی آن به بیشتر نقاط اروپا و آسیا را خواهد داد. در حالی که وی فرق مساله برد نهایی یک هواپیمای جنگنده با شعاع عملیاتی آن را متوجه نشده و طبق سناریوی مد نظر پمپئو این هواپیماها باید به ماموریتی بدون بازگشت بروند. هر چند هدف از انتشار تصویر فوق، آماده سازی تبلیغاتی از طریق تشدید ایران هراسی از جانب مایک پمپئو پیش از جلسه شورای امنیت به منظور بحث درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران است ولی این حرکات از جانب وزیر امور خارجه آمریکا بیش از اندازه مضحک است و اصولا ادعای حمله ایران به اروپا با استفاده از هواپیمای های جنگنده، آن هم با وجود نیروهای هوایی ناتو که خود آمریکا بخش بزرگ آن حتی در اروپا را تشکیل می دهد توهین به شعور و توانایی های خودشان است.

این مساله ای است که توجه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را نیز جلب کرده است. به گفته ظریف : پمپئو آن‌قدر از گمراه کردن جهان ناامید شده که ادعا می‌کند در ماه اکتبر پیش رو، ایران هواپیماهای جنگنده می‌خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه‌شان به پرواز در می آورد. شاید او بتواند به ما بگوید که این جنگنده ها چگونه حتی با اتمام سوخت شان به ایران باز می گردند!

به نظر می ر سد واشنگتن به قدری در زمینه احتمال موفقیت خود در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دچار یاس شده که جهت قانع کردن اعضای شورای امنیت برای همراهی با آمریکا دراین زمینه، حاضر است ادعاهایی را مطرح کند که هر کسی متوجه باطل بودن و تمسخر آمیز بودن آنها می شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است نخستین جلسه رایزنی برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را روز  چهارشنبه برگزار کند. آمریکا روز دوشنبه اقدام به توزیع این پیش نویس قطعنامه در میان 15 عضو شورای امنیت کرده است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است.

این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردارند مخالفت خود را با طرح آمریکا اعلام کرده‌اند. به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ذیل توافق هسته‌ای برجام با اجماع اعضای شورا به تصویب رسید، جمهوری اسلامی ایران مجاز خواهد بود از 18 اکتبر 2020 نسبت به خرید و فروش تسلیحات متعارف اقدام کند.

آمریکا با ادعای اینکه هنوز طبق قطعنامه 2231 به عنوان یک از اعضای مشارکت کننده  در برجام است، تهدید کرده در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود از "مکانیسم ماشه " برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل متحد استفاده خواهد کرد. با این حال اعضای گروه 1+4 ادعای واشنگتن در باره اینکه هنوز یکی از اعضای برجام است، رد کرده اند. 

به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین: آمریکا ازتوافق برجام خارج شده و هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت بازگرداندن تحریم‌ها ندارد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


چهار شنبه 4 تیر 1399 - 17:51:17