بیانیه مجلس ؛ محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

دو شنبه 2 تیر 1399 - 9:38:38
بیانیه مجلس ؛ محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تهران - الکوثر : نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای با تاکید براین موضع ؛قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم و آن را نشانه دیگری از وجود تبعیض ساختاری در آژانس عنوان کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT بالاترین سطح از همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیاده ‌خواهی آشکار می‌داند.  

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ، قطعنامه ارائه شده از جانب سه کشور اروپایی درباره ایران را تصویب کرد. شورای حکام در این قطعنامه از ایران می خواهد دسترسی به دو محل را برای آژانس فراهم کرده و به‌ طور کامل با این نهاد همکاری کند. این درخواست غیر متعارف در حالیست که مبنای این قطعنامه ، اطلاعات و اسناد جعلی است که از طریق عملیات جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌دست آمده است.  

بیانیه مجلس که انعکاسی از مطالبات و مواضع  ملت  ایران است  بر نکات مهمی تاکید دارد که علاوه بر یاد آوری مطالبات و انتظارات ایران از آژانس ؛تاکید می کند که ایران هیچ‌گاه تسلیم چنین فشار‌هایی نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران درهمه مراحل اجرای برجام بالاترین سطح همکاری را با  آژانس داشته است. همکاری  گسترده بی‌سابقه توأم با  راستی‌آزمایی ها ی مستمر تایید همین نکته است که ایران چیزی برای پنهان کردن نداشته و نیازی هم به سلاح هسته‌ای ندارد .

فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام بودن تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی وهسته ای ؛دید گاه  ایران  درزمینه فعالیت های هسته ای را در بالاترین سطح  شفاف‌سازی کرده است.

بنابراین، کاملا مشخص است که هدف از تدوین و تصویب این قطعنامه با وجود سابقه تعامل مثبت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأکید کلیه گزارش‌های هجده‌گانه آژانس مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، زمینه سازی برای توجیه تعلل ها و ضعف های سیاسی سه کشور اروپایی طرف برجام در عمل به تعهدات انها است.

تروئیکای اروپا با این حرکت نشان داد که در مقابل فشارهای امریکا ضعیف و شکننده است و به همین علت هیچگاه نتوانسته است موضع با ثباتی در مقابل یکجانبه گرایی امریکا اتخاذ کند .

"محمدعلی بصیری "استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه در تحلیل اهداف این قطعنامه می گوید : "تصویب چنین قطعنامه‌هایی در راستای فشار حداکثری است که دونالد ترامپ این سیاست را دنبال می‌کند و اروپایی‌ها هم بعد از جنگ جهانی دوم متحد استراتژیک آمریکا بودند و در همه مسائل این اتحاد خود را با آمریکا نشان دادند و هم‌اکنون هم علی‌رغم اینکه رسماً از برجام بیرون نرفته‌اند، اما عملاً اقدامات و فشارهای حداکثری آمریکا بر ایران را همراهی می‌کنند."

بیانیه نمایندگان مجلس برهمین اساس مواضع سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه را نشانه  تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی می داند وگوشزد می کند  که آن‌ها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده اند.

سابقه چنین اقداماتی نشان می دهد درخواست‌هایی فراتر از تعهدات مندرج در موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی ،به همکاری‌های دوجانبه ایران با آژانس لطمه خواهد زد. بر اساس آمار رسمی گزارش‌های مدیرکل آژانس تنها در 5 سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از 30 دسترسی تکمیلی و سرزده بر اساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است.

نادیده  گرفتن واقعیت ها وپنهان کردن مقاصد سیاسی  زیر پوشش مطالبات آژانس ، تخریب نرم همکاری‌های ایران و آژانس است . اصرار برادامه این روند قطعا سبب شکاف در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس خواهد شد که مسوولیت  آن بر عهده بانیان این قطعنامه است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 2 تیر 1399 - 9:26:16