موضع قاطع لاوروف در محکومیت تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

سه شنبه 20 خرداد 1399 - 19:41:30
موضع قاطع لاوروف در محکومیت تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

تهران - الکوثر : با توجه به اینکه تحریم تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در 18 اکتبر 2020 به پایان می رسد آمریکا به رغم خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018، کارزارگسترده ای را برای جلوگیری از لغو این تحریم ها با دستاویز قراردادن توافق یادشده آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، طبق این قطعنامه فروش ۷ نوع جنگ افزار شامل تانک، خودرو‌های زرهی، ادوات توپخانه، هواپیمای جنگنده، بالگرد، کشتی و موشک به ایران به مدت 5 سال ممنوع شد.  

روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 موضع قاطعی در مخالفت با این تلاش واشنگتن اتخاذ کرده است. در این راستا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ، دولت ترامپ را متهم کرد که با انگیزه سیاسی کارزار فشار علیه ایران را به راه انداخته است و خواستار آن شد که کشور‌های جهان تلاش آمریکا را برای فشار آوردن به شورای امنیت سازمان ملل به منظور دائمی کردن تحریم تسلیحاتی علیه ایران محکوم کنند. 

لاوروف در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت گفت: آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد خارج شد و اکنون هیچ حق قانونی برای استفاده از قطعنامه سازمان ملل در تایید این توافق  ندارد تا از این طریق تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

اشاره لاوروف به استدلال  مقامات دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه  آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. آمریکا در تلاش است با توسل به یکی از بندهای موجود در برجام یعنی مکانیسم ماشه ، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. با این حال به دلیل اینکه آمریکا در مه 2018 از این توافق خارج شده لذا جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند به بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استناد نماید.

دولت ترامپ در ادعایی عجیب گفته که آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده است و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. در مرحله بعد دولت ترامپ این استدلال را طرح کرده که به عنوان یکی از اعضای مشارکت کننده در قطعنامه 2231 از این کشور نام برده شده و به همین دلیل از حقوق قانونی ناشی از این مشارکت برخوردار است.

در مقابل، مسکو معتقد است که خواسته واشنگتن غیرقانونی و ناموجه است و اساسا جایی برای بحث در این زمینه وجود ندارد. روسیه بر این مساله تاکید نموده که حق همراه با تکلیف است و با خروج رسمی آمریکا از برجام و شرکت نکردن در جلسات کمیسیون مشترک برجام، اساسا هیچ گونه حقی در زمینه این توافق یا درخواست تداوم اجرای تحریم های مورد بحث در قطعنامه 2231 از جمله تحریم تسلیحاتی ندارد. 

لاوروف گفت: اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ قصد ندارد به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای (برجام) عمل کند اما در نظر دارد از حقوقش در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده نماید، «مضحک و غیرمسئولانه» است.

این استدلال واشنگتن با انتقاد و مخالفت بقیه اعضای گروه 1+4 از جمله چین مواجه شده و حتی اروپایی ها نیز معتقدند که آمریکا از برجام خارج شده و لذا قادر نیست تا از مکانیسم ماشه استفاده کند.  در واقع هیچ یک از اعضای گروه 1+4 تاکنون اعتراضی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران نکرده اند و اعتراض وابراز نگرانی آمریکا را ناموجه می دانند.

با این حال واشنگتن می خواهد از هر طریق ممکن تحریم تسلیحاتی ایران ادامه یابد. مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: ما از همه گزینه‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید خواهد شد.

روسیه در این زمینه بر لزوم استقلال عمل سازمان ملل و رکن امنیتی آن یعنی شورای امنیت و تاثیر ناپذیری آن از فشارهای آمریکا تاکید کرده است. در این زمینه لاوروف در نامه خود تاکید کرد که سازمان ملل نباید گروگان وضع سیاسی در آمریکا شود.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک واحد کل هستند و نمی‌توان آن‌ها را جداگانه در نظر گرفت، تاکید کرد بر اساس بند ۲۵ منشور ملل متحد، «آمریکا ملزم به اجرای تصمیمات شورای امنیت است نه اینکه با اقدامات غیرقانونی آن‌ها را تضعیف کند».

این تذکر وزیر خارجه روسیه از آنجا که واشنگتن به دلخواه در باره قطعنامه های شورای امنیت کرده و هر جا که منافعش اقتضا کند به آنها استناد کرده ودر بقیه موارد از عمل به این قطعنامه ها خودداری می کند از اهمیت زیادی برخوردار است.

در برهه کنونی آمریکا که از تقویت قدرت دفاعی ایران بیمناک است بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت، برخواسته غیرقانونی خود یعنی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پافشاری می کند. با این حال آمریکا خود به خوبی می داند که تحقق این خواسته با توجه به حضور روسیه و چین در شورای امنیت بسیار دشوار است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


سه شنبه 20 خرداد 1399 - 15:58:30