تکمیل کابینه عراق ؛ آرایش کابینه و چالش های فوری آن

یک شنبه 18 خرداد 1399 - 14:32:24
تکمیل کابینه عراق ؛ آرایش کابینه و چالش های فوری آن

تهران - الکوثر : هفت وزیر پیشنهادی مصطفی الکاظمی برای هفت وزارتخانه باقیمانده موفق شدند از پارلمان عراق رای اعتماد بگیرند و کابینه جدید این کشور تکمیل شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کابینه مصطفی الکاظمی 22 وزیر دارد که در جلسه روز 7 مه گذشته 15 وزیر موفق به کسب رای اعتماد شدند، 5 وزیر رای اعتماد نگرفته بودند و برای دو وزارتخانه نفت و خارجه نیز نامزدی معرفی نشده بود.

در جلسه دیروز 6 ژوئن پارلمان عراق، 247 نماینده از 329 نماینده حضور داشته و 82 نماینده غایب بودند. این در حالی است که در جلسه روز 7 مه 266 نماینده حاضر و 63 نماینده غایب بودند. به عبارت دیگر، اعضای غایب پارلمان در نشست روز گذشته بیشتر از نشست روز 7 ماه گذشته بودند و این موضوع نشان می دهد که میزان مخالفت نمایندگان با 7 وزیر جدید بیشتر از 15 وزیری است که در نشست روز 7 مه رای اعتماد گرفته بودند. 

بیشترین اختلاف ها در فرآیند تکمیل کابینه مربوط به پست وزارت خارجه بود که در نهایت "فواد حسین"، نامزد کردها این پست را در اختیار گرفته است. یکی از دلایل اصلی مخالفت با فواد حسین این بود که وی در کابینه عادل عبدالمهدی سمت وزارت دارایی را بر عهده داشته و باقی ماندن وی در کابینه، نقض توافق سیاسی است که بر اساس آن نباید هیچ کدام از وزیران کابینه عبدالمهدی در کابینه جدید نیز حضور داشته باشند.

موضوع دیگر این است که در تشکیل کابینه جدید عراق، وزن سهم خواهی و نگاه فرقه گرایانه مشهود است. با رای اعتماد به 7 وزیر پیشنهادی و تکمیل کابینه، اکنون کابینه الکاظمی شامل 12 وزیر شیعه، 6 وزیر اهل سنت، 3 وزیر کُرد و یک وزیر از میان اقلیت مسیحی است.

نکته دیگر این است که در جریان جلسه روز 7 مه نمایندگان استان های جنوبی به خصوص استان بصره از اینکه در کابینه جدید هیچ سهمی نداشتند به شدت معترض بودند. از این رو، مصطفی الکاظمی در فرآیند تکمیل کابینه «احسان عبدالجبار» را به عنوان وزیر نفت مطرح کرد. احسان عبدالجبار که متولد بصره است پیش از این رئیس شرکت نفت بصره بود، ارگانی دولتی که نظارت بر فعالیت‌ های تولید و صادرات نفت در میادین نفتی جنوبی عراق را بر عهده دارد. در همین حال، "حسن ناظم"، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی نیز متولد استان مرزی نجف در جنوب غرب عراق است. 

کابینه جدید مصطفی الکاظمی، ششمین نخست وزیر عراق از زمان اشغال کشورش از سوی آمریکا در سال 2003 میلادی، با دو چالش فوری مواجه است. چالش نخست که مهمترین موضوع پیش روی کابینه جدید عراق محسوب می شود، مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و نظامی است که قرار است از دهم ژوئن آغاز شود. دولت آمریکا تلاش دارد امتیازهای بیشتری از دولت جدید عراق بگیرد، در حالی که بخش زیادی از مردم و گروههای سیاسی عراقی بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید دارند. چگونگی مذاکره و توافق با آمریکا می تواند سبب حمایت بیشتر از کابینه الکاظمی و یا فشار بیشتر بر کابینه شود. 

چالش فوری دیگر پیش روی کابینه مصطفی الکاظمی، مقابله با شیوع کرونا در عراق است. مطابق آخرین آمارها، بیش از 11 هزار نفر در عراق به کرونا مبتلا شده و حدود 320 نفر نیز در اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده اند. اکنون کابینه جدید باید تدابیر مهمی برای مقابله با شیوع کرونا ویروس اتخاذ کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


یک شنبه 18 خرداد 1399 - 12:29:6