لغو معافیت های هسته ای ایران توسط آمریکا

پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 19:39:37
لغو معافیت های هسته ای ایران توسط آمریکا

تهران - الکوثر : آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای برجام در 8 مه 2018، تحریم های هسته ای علیه ایران به اجرا درآورد. این تحریم‌ها یک‌جانبه و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  هر چند واشنگتن ناچار شده برخی معافیت ها از جمله معافیت همکاری های هسته ای ایران را رعایت کند، اما اکنون همین امر را نیز کنار نهاده است.  

دراین زمینه "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور، معافیت‌های هسته ای مرتبط با برجام را لغو و دو ایرانی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای تحریم می‌کند. پمپئو در پیامی توئیتری نوشت: به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های هسته ای مرتبط با برجام در ایران پایان می‌دهم که در مدت 60 روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که این همکاری پایان یابد. 

وی در یک پیام دیگر نیز گفت: من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران "مجید آقایی" و "امجد سازگار" را تحریم می‌کنم. دانشمندان ایرانی باید انتخاب کنند: یا خارج از حوزه اشاعه به صورت صلح‌آمیز کار کنند یا با خطر تحریم مواجه می‌شوند. پمپئو و گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبری "تام کاتن" در راستای اعمال فشار علیه ایران و همچنین از بین بردن بخش‌های باقی‌مانده از برجام، به دنبال حذف این معافیت‌ها بودند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نیزجزئیاتی را که پیش‌تر روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره لغو معافیت‌های هسته ای منتشر کرده بود، تایید کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت 90 روز تمدید می‌کند، اما چند معافیت دیگر درباره همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

به گفته تحلیلگران غربی، صدور این معافیت‌ها انگیزه تهران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده و پنجره‌ای ارزشمند برای کسب اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای این کشور به شمار می‌رفت.

ایران پروژه های هسته ای مشترکی با برخی کشورهای گروه 1+4 مانند روسیه و چین در سایتهای هسته ای خود در دست اجرا داشت. به رغم اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام، واشنگتن به ناچار برخی معافیت های تحریمی در زمینه همکاری  هسته ای با ایران را هم چنان مراعات می کرد.

این اقدام دولت ترامپ نه از سر خیرخواهی بلکه به دلیل اجبار، صورت گرفته  بود، زیرا همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت ترامپ  نیز به رغم خروج از برجام در مه 2018 همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و دیگر اعضای این گروه را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سطح محدود نگاه دارد و آن را ارتقا ندهد. با این حال واشنگتن در اواسط 2019 برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد.

این اقدام آمریکا کاملا برخلاف مفاد توافق هسته ای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و صرفا بر مبنای خواسته زورمدارانه دولت ترامپ و به منظور بازداشتن دیگر کشورها از هرگونه همکاری هسته ای با ایران انجام شد. با این حال در راستای کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران که با بن بست مواجه شده، اکنون دولت ترامپ در اقدامی از سر استیصال حتی اندک معافیت های باقیمانده در زمینه همکاری های هسته ای با ایران از جانب اعضای گروه 1+4 را نیز تاب نیاورده و آنها را نیز در شمول تحریم های خود قرار داده است. 

به گفته برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران : راهبرد واشنگتن در قبال تهران شامل فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و بازدازندگی نظامی است.

ایران بارها تاکید کرده است که تسلیم فشارها و خواسته های آمریکا نمی شود .دولت ترامپ در چارچوب خواسته رژیم صهیونیستی با هر گونه فعالیت و توانمندی هسته ای ایران به ویژه حق غنی سازی هسته ای مخالف است، با این حال تهران سیاست "مقاومت حداکثری" را در برابرسیاست "فشار حداکثری" آمریکا برگزیده و به رغم فشارهای مستمر واشنگتن هم چنان بر حفظ حقوق خود از جمله در زمینه فعالیت های هسته ای صلح آمیز تاکید می کند و در صورت قطع همکاری های هسته ای با کشورهای گروه 1+4 قادر است با تکیه بر توان داخلی و دانشمندان خود ، پروژه های هسته ای مشترک را به سرانجام رساند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 16:24:14