روابط خوب ایران و افغانستان درسایه رایزنی‌های مستمر

پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 18:29:53
روابط خوب ایران و افغانستان درسایه رایزنی‌های مستمر

تهران - الکوثر : معاون حقوقی وزیر خارجه ایران گفت، برای جلوگیری از قاچاق انسان و ترددهای غیرمجاز توافق‌های جدیدی با دولت افغانستان انجام شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "محسن بهاروند" روز چهارشنبه در پایان سفر دو روزه هیات ایرانی به کابل تصریح کرد: طی دو روز مذاکرات خوبی با مقامات دولت افغانستان انجام شد و ایران و افغانستان توافق کردند هرگونه تردد بین دو کشور براساس یک روند قانونی انجام شود.

برخی شهروندان افغان اخیرا در ویدیویی ادعا کردند، مرزبانان ایرانی در مرز افغانستان، شماری از اتباع این کشور را شکنجه و سپس به رودخانه انداختند. سپس برخی رسانه‌های خارجی با هدف تخریب روابط خوب دو کشور همسایه و دوست ایران و افغانستان، ادعای مطرح شده را با رویکرد سیاسی بازتاب دادند.   

مسئولان وزارت خارجه ایران درپی ادعای به رودخانه انداختن اتباع افغان توسط مرزبانان ایرانی، رایزنی مستمر با مسئولان افغانستان و کار تحقیقاتی مشترک را در دستور کار قرار دادند. سفر اخیر معاون حقوقی وزیر خارجه ایران در همین چارچوب انجام شده است. 

ایران در گفت وگو با مسئولان افغانستان و با ارائه استدلال تاکید کرده است که مرزبانان ایرانی، اتباع افغانستان را شکنجه و به داخل رودخانه ننداختند. در همین زمینه؛ "محسن بهاروند"، معاون حقوقی وزیر خارجه ایران در کابل تاکید کرد: تحقیقات ایران در این زمینه دال بر این است که مرزبانان ایرانی در این حادثه دخالتی نداشتند.  

با توجه به این که ایران 700 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و این مرز در قسمتی خاکی و در قسمت دیگر آبی است، هرازگاهی با پدیده مهاجران غیرقانونی روبه‌روست. در چنین شرایطی، جدیت و فعال بودن پاسگاه‌های مرزی افغانستان ضروری است تا کسانی که دنبال قاچاق انسان هستند، با رویکرد غیرقانونی روابط خوب و دوستان ایران و افغانستان را تحت تاثیر قرار ندهند.  

درهمین چارچوب، درپی رایزنی دو روزه مسئولان ایران در کابل، دولت افغانستان پذیرفته است پاسگاه‌های مرزی خود را فعال و در زمینه جلوگیری از رفت و آمد‌های غیرمجاز نقش بیشتری داشته باشد.

میزبانی 40 ساله ایران از مهاجران افغانستان نشان از عمق اشتراک‌های مردم دو کشور و اهمیت روابط دوستانه ایران و افغانستان دارد. آموزش رایگان، استفاده از همه امکانات رفاهی و بهداشتی به ویژه در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، گوشه‌ای از خدمات انساندوستانه ایران به مهاجران افغان است.   

روابط سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی ایران و افغانستان، ریشه‌مردمی دارد. زبان مشترک فارسی ارتباط دوستانه دو ملت ایران و افغانستان را عمیق کرده است که طرح ادعاهایی مانند به رودخانه انداختن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی، نمی‌تواند خدشه‌ای به این روابط وارد کند. 

ایران علاوه بر میزبانی شایسته از مهاجران افغانستان، در برابر ثبات سیاسی و امنیت این کشور هم سیاستی روشن و فعال دارد. رایزنی‌های مسمتر وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه افغانستان برای تحقق دولتی فراگیر در این کشور نشان‌دهنده توجه ایران به اصل حُسن‌نیت و همجواری است. 

مجموعه رفتارهای ایران در برابر افغانستان که ریشه در اهمیت روابط و توجه ویژه به همسایگان دارد، از جمهوری اسلامی ایران، شریکی قابل اعتماد برای افغانستان ساخته است که گفت‌وگوی سازنده در شرایط بحرانی، مانع از تاثیرگذاری ادعاهای بی‌اساس بر روابط خوب دو کشور می‌شود.     


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


پنج شنبه 8 خرداد 1399 - 16:17:35