درخواست گروه "بریکس" برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا

چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399 - 21:7:23
درخواست گروه "بریکس" برای لغو تحریم های یکجانبه آمریکا

تهران - الکوثر : ادامه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای مخالف سیاست های واشنگتن یا رقیب آن به رغم همه گیری کرونا درجهان و لزوم مقابله جدی با این ویروس مرگبار، موجب افزایش درخواست های بین المللی برای لغو این تحریم ها شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا وزرای امور خارجه گروه بریکس شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی روز سه شنبه 28 آوریل در نشستی ویدئویی با تاکید بر لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا، آن را مانعی برای مقابله با همه‌گیری کرونا دانستند. روسیه ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال کنونی ۲۰۲۰  برعهده دارد. 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد در این نشست، تمامی اعضای بریکس درباره لزوم لغو این تحریم‌ها اتفاق‌نظر داشتند. به گفته لاوروف، وزرای خارجه بریکس موافقت کردند که تحریم های یکجانبه مانع مبارزه جمعی با بیماری همه‌گیر کرونا می‌شود و همه طرف‌ها اتفاق نظر داشتند که این تدابیر، غیرقانونی و در تناقض با منشور ملل متحد و تصمیم‌ های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

آمریکا در راستای اهداف سیاست خارجی خود بیشترین سابقه را در اعمال انواع تحریم علیه کشورها دارد. این تحریم ها به بهانه مخالفت با سیاست ها و اقدامات آمریکا و یا با ادعای تهدید کشورهای تحت تحریم علیه آمریکا اعمال می شود. واشنگتن حتی در برهه حساس کنونی نیز با شدت هرچه تمام تر رویکرد تحریمی خود را ادامه می دهد. آمریکا بزرگترین کشور تحریم کننده در جهان محسوب می شود و علاوه بر ایران، تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی مانند روسیه، ونزوئلا، کوبا، سوریه و کره شمالی وضع کرده است.

هرچند تحریم های آمریکا به بهانه های مختلف سیاسی، تجاری، امنیتی و حتی حقوق بشری علیه دیگر کشورها به ویژه کشورهای رقیب یا خصم آمریکا اعمال می شود، با این همه صرف نظر از دلایل ظاهری، دلیل اصلی این رویکرد واشنگتن، پیگیری منافع خود است.  "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه در این زمینه گفته است: همه جهان از تحریم‌های آمریکا که دیگر بدون هیچ کنترلی علیه کشورهای مختلفی که رهبران آن مورد رضایت واشنگتن قرار ندارند، خسته شده‌اند.

تداوم و تشدید تحریم های آمریکا با همه گیری کرونا موجب تشدید اعتراض های بین المللی به این رویکرد واشنگتن شده است.

اکنون کارزاری جهانی و حتی در داخل آمریکا برای وادار کردن دولت ترامپ به لغو تحریم های ظالمانه، غیر انسانی و یک طرفه آمریکا علیه دیگر کشورها به راه افتاده است. در این راستا کشورهای عضو بریکس معتقدند که کشورها باید در مقابل اقدامات تحریمی آمریکا، موضع واحد اتخاذ کنند.

به رغم این درخواست ها دولت ترامپ به طور خاص فشارها علیه ایران را در دوره همه گیری کرونا به نحو قابل توجهی افزایش داده است. تداوم فشارهای تحریمی و سیاسی آمریکا علیه ایران باعث شده است تا مساله ای تحت عنوان "فشار حداکثری به نظام درمانی ایران" شکل گیرد. در واقع سیاست دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری، شدت شیوع ویروس کرونا را در ایران  بیشتر کرده است.

با این که در نظام تحریمی آمریکا علیه ایران ظاهرا صادرات اقلام بشردوستانه معاف شده‌اند، اما کارشناسان مسائل تحریمی تاید دارند واقعیت پیچیده‌تر است و به رغم ادعاهای مکرر مقامات ارشد آمریکایی، آنها در عمل خواهان تشدید فشارها علیه ایران حتی در این برهه شیوع کرونا هستند تا به زعم خود تهران به قبول خواسته های زیاده طلبانه دولت ترامپ وادار شود.

با توجه به اثرات مخرب تداوم تحریم های یکجانبه امریکا به نظر می رسد به دلیل اعمال این تحریم ها بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد، برخورد یکپارچه کشورها با آمریکا ضرورت دارد تا مقامات واشنگتن به ناچار در این زمینه تجدید نظر کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399 - 18:1:22