تلاش ترامپ برای تنش آفرینی در منطقه با اتهام زنی به ایران

پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 19:47:7
تلاش ترامپ برای تنش آفرینی در منطقه با اتهام زنی به ایران

تهران - الکوثر : به رغم شرایط فوق العاده و اضطراری بین المللی با توجه به همه گیری کرونا، آمریکا هم چنان رویکرد نظامی گرایانه خود را تداوم بخشیده و بر ادامه اقدامات نظامی در خارج پافشاری می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تلاش می کند تا با بحران سازی در غرب آسیا، زمینه انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی دولت خود در مواجهه با کرونا را فراهم کند.  

در این راستا رییس جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر مدعی شد، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی برای حمله علیه نیروهای آمریکایی درعراق هستند. ترامپ در این پیام مدعی شد: «بر اساس اطلاعات و اعتقاد (ما)، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکایی در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.» 

اتهام زنی ترامپ به ایران در حالی صورت گرفته که پنتاگون در روزهای اخیر تحرکات و اقدامات متعددی در عراق صورت داده که نشانگر تلاش جدیدی از سوی واشنگتن برای جنگ افروزی است.

منابع عراقی و آمریکایی طی روزهای اخیر از احتمال حمله جدید آمریکا علیه مواضع نظامی گروه های مختلف حشد الشعبی در عراق در آینده نزدیک خبر داده اند. 

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق اخیرا هشدار داد که دولت عراق اطلاعاتی از حملات احتمالی آمریکا در اختیار دارد. به گفته وی، هدف اصلی تحرکات اخیر آمریکا، نخست‌وزیر کردن "عدنان الزرفی" است و احتمال حمله به مخالفان آمریکا در عراق وجود دارد. این مساله با توجه به پایان ضرب الاجل مشخص شده در مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی یعنی 1 آوریل 2020 اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در روزهای اخیر نیروهای آمریکایی با خروج از 3 پایگاه نظامی در عراق به دو پایگاه نظامی عمده یعنی پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار و پایگاه نظامی اربیل مرکز اقلیم کردستان منتقل و در عین حال سامانه های موشکی پاتریوت در این دو پایگاه بزرگ مستقر شده اند. سنتکام، با انتشار بیانیه‌ای انتقال سامانه پاتریوت به عراق را واکنشی به حملات اخیر به پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش و کشته شدن نیروهای ائتلاف خواند و تاکید کرد که این اقدام با هماهنگی و اطلاع بغداد صورت گرفته است.

در عین حال نیروهای آمریکایی تحرکات نظامی و پروازهای شناسایی خود بر فراز عراق را افزایش داده اند. به باور برخی تحلیلگران هدف آمریکا از این اقدامات، ضربه زدن به نیروهای حشد الشعبی در آینده نزدیک است.

بدین ترتیب انتظار می رود که آمریکا حملات اخیر به پایگاه های خود را بی پاسخ نگذاشته و ضربات انتقامی را علیه گروه های مختلف حشد الشعبی اجرا کند. لازمه این اقدام، خارج کردن نیروهای آمریکایی از پایگاه هایی بوده که امکان آسیب پذیری آنها در این پایگاه ها زیاد بود. این اقدام احتمالی با دو هدف یعنی انتقام از حملات اخیر به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد که به کشته شدن 3 نظامی امریکایی و بریتانیایی منجر شد و نیز تضعیف حشد الشعبی به عنوان یک نیروی مردمی مخالف حضور نظامی واشنگتن در عراق صورت می گیرد.

شواهد نشانگر آن است که آمریکا تلاش می کند به هر نحو ممکن بر خلاف خواسته دولت و ملت عراق حضور نظامی  خود را در عراق استمرار بخشد، به همین دلیل سعی در تضعیف گروه‌های مقاومت در عراق را دارد که مخالف قاطع اشغالگری آمریکایی‌ها در خاک کشورشان هستند. صرف نظر از اینکه آمریکا از نقل و انتقالات نظامی خود در عراق چه هدفی دارد، این اقدامات نقض فاحش حاکمیت کشور مستقل عراق و در عین حال افزایش تهدید علیه حشد الشعبی از سوی آمریکا است زیرا حشد الشعبی یک گروه نظامی قانونی زیر نظر دولت عراق است.

درعین حال ترامپ با متهم کردن ایران به برنامه ریزی حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق، به زعم خود دلیل کافی برای اقدامات نظامی احتمالی علیه ایران در اختیار دارد. با این حال واکنش قاطع تهران به تهدیدات آمریکا نشان می دهد که ایران نه فقط هیچ هراسی از این امر ندارد بلکه در صورت هر گونه تجاوز احتمالی آمریکا واکنش بسیار سختی به آن نشان خواهد داد. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با پاسداشت یوم‌الله 12 فروردین روز جمهوری اسلامی، کوچک‌ترین خطای دشمنان شرور و ماجراجو در هر نقطه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را آخرین خطای آنان قلمداد و تأکید کرد: پاسخ‌های قاطع و ویرانگر جبهه انقلاب اسلامی باورناپذیر بوده و حتی فرصت ابراز پشیمانی به آنان نخواهد داد. اگر دولت ترامپ در بحبوحه وضعیت فوق العاده کنونی در عراق و ایران با توجه به همه گیری کرونا، دست به ماجراجویی نظامی بزند، مسلما پیامدهای سختی برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه و منافع آمریکا در منطقه و جهان خواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 18:41:45