درخواست های جدید برای رفع و کاهش تحریم های ضد ایرانی آمریکا

پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 8:53:42
درخواست های جدید برای رفع و کاهش تحریم های ضد ایرانی آمریکا

تهران - الکوثر : دولت ترامپ به رغم وضعیت فوق العاده کنونی با توجه به همه گیری کرونا به اعمال انواع محدودیت ها وتحریم ها علیه ایران ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رویکرد غیر انسانی واشنگتن در زمینه دسترسی به اقلام و تجهیزات ضروری برای مبارزه با کرونا عملا موجب شده تا اکنون موضوع فشار حداکثری آمریکا به نظام درمانی ایران مطرح شود. 

این مساله موجب مطرح شدن درخواست های جدید برای کاهش و رفع تحریم های ظالمانه دولت ترامپ علیه ایران شده است.  بعد از انتقادات مقامات ایرانی و بین المللی از تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با کووید 19، شمار قابل توجهی ازاعضای کنگره آمریکا خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند.

این نامه که توسط 32 نفر از قانونگذاران کنگره از جمله سناتورها «برنی سندرز»، «الیزابت وارن»، «اِد مارکی» و تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «الکساندریا اُکاسیو-کورتز»، «باربارا لی» و «ایلهان عمر» امضا شده، برای «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری این کشور ارسال شده است.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه ضمن درخواست برای تعلیق تحریم‌های ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، نوشتند: «دامن زدن به وخیم‌تر شدن این بحران در ایران، نه تنها مردم ایران ، بلکه مردم آمریکا و جهان را نیز تهدید می‌کند». 

نویسندگان این نامه با بی‌موقع و نامناسب دانستن سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران با توجه به همه گیری کرونا، به این مساله اشاره کردند که حتی دولت جورج دبلیو بوش پسر نیز در زمان زلزله بم در سال ۲۰۰۳، تحریم‌های ایران را کاهش داد و به آن کمک کرد.آنها خواهان کاهش تحریم‌های بخش‌های بزرگ اقتصاد ایران، از جمله بخش‌های مؤثر بر صنایع غیرنظامی، نظام بانکی ایران و صادرات نفت و تداوم این  امر تا زمانی  شدند که متخصصان درمانی معتقد به تداوم بحران کروناهستند.

دونالد ترامپ در مه 2018 بعد از پایان دادن به مشارکت آمریکا در توافق هسته ای برجام ، تحریم‌های تعلیقی به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. او علاوه بر این، چندین دور تحریم های جدید علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده است. نکته مهم اینکه این تحریم ها حتی شامل اقلام بشر دوستانه ازجمله تجهیزات پزشکی و دارویی بوده و موجب مرگ دهها نفر در ایران از جمله "بیماران پروانه ایی" به دلیل دسترسی نداشتن به داروهای مورد نیاز آنها شده است.

با این حال شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 ابعاد جدیدی به کمبودهای پزشکی و دارویی در ایران با توجه به تحریم های امریکا داده است.

برنی سندرز سناتور آمریکایی در صفحه توئیتر خود با به اشتراک گذاشتن لینک خبر هافینگتون‌پست از نامه ۳۲ عضو کنگره برای تعلیق تحریم‌های ایران نوشت: «کروناویروس ۲۶۰۰ نفر را در ایران به کام مرگ کشانده ولی تحریم‌های آمریکا مانع ورود دارو و کمک‌های پزشکی به داخل این کشور است».

این مساله موجب شده تا نهادهای بین المللی که از وخامت اوضاع کاملا باخبر هستند خواهان لغو تحریم های ضد ایرانی واشنگتن شوند. در این راستا یک مقام ارشد سازمان ملل نیز خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی بر تمام کشورها از ایران و سوریه گرفته تا ونزوئلا و کره شمالی شد.

«هلال اِلوِر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا، شامگاه سه‌شنبه 31 مارس در بیانیه‌ای گفت: «تداوم اعمال تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده بر سوریه، ونزوئلا، ایران، کوبا و تا حد کمتری زیمبابوه... حق بنیادین شهروندان عادی برای دسترسی به غذای کافی و مناسب را شدیداً تضعیف کرده است. رفع فوری تحریم‌های یکجانبه اقتصادی بر کشورهای مذکور، یک «ضرورت انسانی و عملی» است.»

به رغم این درخواست ها اما دولت ترامپ بر رویکرد غیر انسانی خود یعنی تشدید فشارهای تحریمی علیه ایران تاکید می کند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه بعد از مواجه شدن با سوالی درباره احتمال کاهش تحریم‌های ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: «ما به‌طور مداوم در حال ارزیابی تمام سیاست‌های خود هستیم، پس پاسخ اینکه آیا اصلا در آن تجدید نظر می‌کنیم، "البته" است».

وی همچنین ادعا کرد که تحریم‌های ایران، مواد دارویی و انسانی را شامل نمی‌شود . با این حال موانع جدی در این زمینه وجود دارد. تداوم فشارهای تحریمی و سیاسی آمریکا علیه ایران باعث شده تا موضوعی تحت عنوان" فشار حداکثری به نظام درمانی ایران" مطرح شود.

پزشکان و مقامات ارشد بهداشتی و سیاسی ایران بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران می‌شود.واقعیت این است که بسیاری از شرکتها و کشورها به دلیل مجازات های ثانویه آمریکا از کمک کردن به ایران هراس داشته و ترجیح می دهند تا برای جلوگیری از دردسرهای احتمالی ، اساسا وارد معامله با ایران حتی در زمینه اقلام پزشکی و دارویی نشوند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 فروردین 1399 - 8:18:19