تحریم های جدید آمریکا؛ تاکید واشنگتن بر تداوم سیاست فشار حداکثری ضد ایران

جمعه 8 فروردین 1399 - 21:30:38
تحریم های جدید آمریکا؛ تاکید واشنگتن بر تداوم سیاست فشار حداکثری ضد ایران

تهران - الکوثر : به رغم درخواست ها و فشارهای بین المللی برای رفع تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران با توجه به شیوع کرونا و لزوم مقابله با آن، واشنگتن هم چنان بر تداوم این رویکرد غیر انسانی تاکید می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه 26 مارس از اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای مرتبط با ایران از جمله «ستاد بازسازی عتبات عالیات» خبر داد. تحریم جدید آمریکا 15 فرد و 5 نهاد مرتبط با ایران را شامل می‌شود و واشنگتن مدعی شده این تحریم‌ها در ارتباط با مبارزه با تروریسم است.

آمریکا افرادی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده که در ستاد بازسازی عتبات عالیات  فعالیت داشته و یا دارند. همچنین نهادهایی که به لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده شده‌اند عبارت از چند شرکت خدمات دریایی، حمل و نقل و بازرگانی عراقی و ایرانی به علاوه  ستاد بازسازی عتبات عالیات هستند.

دولت ترامپ این تحریم ها را به زعم خود در راستای کاهش نفوذ ایران در عراق و یا شرکت های عراقی و ایرانی مرتبط با دولت ایران وضع کرده است. با توجه به اینکه واشنگتن به طور پیوسته به اعمال انواع تحریم ها علیه ایران می پردازد لذا دیگر چیزی یا جایی در ایران نمانده که تحریم نشده باشد و لذا اکنون به دیگر کشورها از جمله عراق پرداخته است.

با این حال تحریم نهادهایی مانند ستاد بازسازی عتبات عالیات حتی در چارچوب نظام تحریمی آمریکا نیز امری شگفت آور است زیرا فعالیت این ستاد در راستای نوسازی اماکن مقدسه در عراق  بوده و بودجه آن نیز از کمک های مردمی تامین می شود .

گسترش تحریم ها علیه ایران آن هم در هنگام شیوع کرونا در ایران و لزوم مقابله با آن، برخاسته از این دیدگاه دولت ترامپ است که برهه کنونی مناسب ترین زمان برای تشدید فشارها به تهران به منظور قبول خواسته های غیرقانونی واشنگتن در قالب شروط دوازده گانه مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا است. دولت ترامپ در تلاش برای قانونی جلوه دادن این رویکرد غیرقانونی وغیرانسانی ضد ایران، به توجیهاتی غیرواقعی متوسل شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه با متهم کردن ایران به تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، ضمن تاکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری ضد تهران مدعی شد که سیاست واشنگتن با هدف ممانعت از تحقق این مساله اعمال می‌شود. این در حالی است که گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه راستی آزمایی اجرای تعهدات برجامی از جانب ایران  بر خلاف ادعای واشنگتن، هیچ گونه انحراف در برنامه هسته ای صلح آمیزتهران به سمت ساخت تسلیحات هسته ای را تایید نکرده است.

هم چنین تحریم‌های جدید ضد ایرانی واشنگتن دقیقا پس از نامه اخیر 8 کشور از جمله روسیه و چین به سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد که طی آن به تاثیر منفی تحریم‌های ایالات متحده بر توانایی ایران برای مقابله با ویروس «کووید۱۹» تاکید شده است. این تحریم ها در حالی تشدید می شوند که سازمان‌های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد و کشورهای جهان و حتی شخصیت‌ها ونهادهای آمریکایی، خواستار لغو این تحریم‌ها شده‌اند، چرا که این تحریم‌ها به گفته آن‌ها مانعی در برابر تلاش‌های تهران برای مقابله با کرونا محسوب می شود. 

به رغم ادعای واشنگتن درباره آمادگی برای کمک به تهران به منظور مبارزه با کرونا، دولت ترامپ موانع زیادی حتی در زمینه ارسال اقلام پزشکی و دارویی مورد نیاز به ایران ایجاد کرده است. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی نوشت: «حامیان سیاست فشار حداکثری آمریکا در تلاش هستند تا به توجیه  آن بپردازند. آنها می‌گویند که ارسال غذا و دارو به ایران تحریم نشده است. این درست است اما واقعیت این است که حتی کالاهای کاملا بشردوستانه نیز به دلیل محدودیت‌های مالی قابلیت انتقال به ایران به شیوه معمول را ندارد.

در واقع در برهه کنونی دولت ترامپ عملا "تروریسم‌پزشکی" را در کنار"تروریسم‌اقتصادی" علیه ملت ایران اعمال می کند و با تداوم این روند مرتکب جنایت علیه بشریت شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 8 فروردین 1399 - 18:35:38