درخواست 8 کشور از سازمان ملل برای لغو تحریم ها علیه ایران

جمعه 8 فروردین 1399 - 12:28:9
درخواست 8 کشور از سازمان ملل برای لغو تحریم ها علیه ایران

تهران - الکوثر : تداوم تحریم های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا علیه ایران که در چارچوب سیاست فشار حداکثری از جانب دولت ترامپ اعمال می شود با توجه به شیوه کرونا در ایران و لزوم مقابله جدی با این بیماری مرگبار ،موجب افزایش درخواست های بین المللی برای رفع این تحریم ها شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  در این راستا 8 کشور با ارسال نامه ای به سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های ایران برای مبارزه مؤثرتر تهران با کرونا شدند. روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواستند که خواهان رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که مانع مبارزه با شیوع کرونا شده است، شود.

"خورخه آرریزا"، وزیر خارجه ونزوئلا در توئیتی نوشت: «با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر کووید19، امروز چین، روسیه، ایران، سوریه، جمهوری دموکراتیک خلق کره، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، آنتونیو گوترش را خطاب قرار دادیم تا سازمان ملل متحد با قدرت در خصوص برداشتن کامل اقدامات سرکوب گرایانه غیرقانونی، همکاری کند. تحریم ها جرم هستند و باید هر چه زودتر متوقف شوند».

نمایندگی روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود، متن این نامه را به اشتراک گذاشت که در بخشی از آن از گوترش خواسته شده تا مطابق با مواضع اصولی سازمان ملل در رد اقدامات تحمیلی یکجانبه، خواستار رفع کامل و فوری فشارهای  اقتصادی خودسرانه، غیرقانونی و زورگویانه شود.

در این نامه با توجه به اظهارات اخیر دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اینکه اکنون زمان دامن زدن به آشوب نیست بلکه زمان همبستگی، همکاری و رعایت ملاحظات انسانی است تاکید شده که: اگر واقعا می‌خواهیم بر این بحران پیچیده انسانی فائق آییم، اکنون زمان اقدام مشترک در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌ المللی بدون هیچ تبعیضی است».

به نظر می رسد اکنون کارزار جهانی و حتی در داخل آمریکا برای وادار کردن دولت ترامپ به رفع تحریم های ظالمانه و غیر انسانی و یک طرفه آمریکا علیه ایران به راه افتاده است. نامه این 8 کشور نیز در همین چارچوب نوشته شده و به ویژه دو قدرت بین المللی رقیب آمریکا یعنی روسیه و چین نیز بر آن صحه نهاده اند.

همچنین بعد از انتقادات شدید مقامات ایران و نهادهای بین المللی از تاثیر مخرب تحریم‌های آمریکا بر توانایی ایران برای مقابله کرونا، شماری از قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از جمله دو سناتور معروف یعنی «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» در نامه ای خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند.

البته کاهش تحریم های ضد ایرانی فقط خواست قانونگذاران آمریکایی نیست، بلکه 25 سازمان آمریکایی، در نامه‌ای که به "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری و نیز وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا ارسال کرده‌اند، از واشنگتن خواسته‌اند با توجه به شیوع کرونا، سیاست‌های خود را در قبال ایران مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

دو روزنامه مهم آمریکا یعنی نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز در یادداشت‌هایی هم‌صدا با درخواست‌های جهانی، خواهان کاهش تحریم‌های ایران از جانب دولت ترامپ به دلیل شیوع کرونا شدند. نیویورک تایمز دریادداشت خود تاکید کرده که : «اضافه کردن تحریم‌ها، آن هم در حالی که ایران دچار مشکل است، از نظر اخلاقی اشتباه و فجیع است، مهم‌تر از همه اینکه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کارزار فشار حداکثری به اهداف خود رسیده است».

تداوم فشارهای تحریمی و سیاسی آمریکا علیه ایران باعث شده تا موضوعی تحت عنوان" فشار حداکثری به نظام درمانی ایران" مطرح شود. در واقع سیاست دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران از طریق سیاست فشار حداکثری شدت شیوع ویروس کرونا در ایران را بیشتر کرده است. با آنکه در نظام تحریمی آمریکا علیه ایران ظاهرا صادرات اقلام بشر دوستانه رسماً معاف شده‌اند، اما کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند واقعیت پیچیده‌تر است و بررغم ادعاهای مکرر مقامات ارشد آمریکایی، اما آنها در عمل خواهان تشدید فشارها علیه ایران در این برهه هستند تا به رغم خود تهران وادار به قبول خواسته های زیاده طلبانه دولت ترامپ در قالب شروط 12 گانه پمپئو شود.

در واقع وزیر خارجه آمریکا در موضعی ضد انسانی چندی قبل خواهان آن شد تا ارسال کمک های پزشکی و دارویی به ایران از جانب دیگر کشورها منوط به آزادی زندانیان خارجی در ایران شود. این مساله نشانه رویکرد ضد انسانی دولت ترامپ در قبال ایران و عدم پایبندی آن به موازین انسانی و حقوق بشری است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 8 فروردین 1399 - 10:28:51