برندگان و بازندگان توافق گانتس و نتانیاهو

جمعه 8 فروردین 1399 - 9:4:0
برندگان و بازندگان توافق گانتس و نتانیاهو

تهران - الکوثر : در حالی که "بنی گانتس"، رهبر ائتلاف آبی و سفید رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید مامور شده بود، وی روز پنجشنبه رسماً به عنوان رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) انتخاب شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "یولی ادلشتاین"، رئیس سابق کنست اسرائیل روز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد و کنست اسرائیل 24 ساعت بعد تشکیل جلسه داد و در اقدام غیرمنتظره ژنرال بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی و سفید را به عنوان رئیس جدید معرفی کرد. 

در جلسه روز گذشته کنست، 92 نماینده از 120 نماینده کنست شرکت کردند که 74 عضو به گانتس رای مثبت داده و 18 عضو نیز به وی رأی مخالف دادند.

28 نماینده نیز غایب بودند که به نظر می رسد همه 15 نماینده لیست مشترک عربی و 8 نماینده وابسته به حزب «اسرائیل خانه ما» از جمله غایبان بودند.

به نظر می رسد با معرفی گانتس به عنوان رئیس پارلمان، بنیامین نتانیاهو نیز به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه جدید خواهد شد.

به این ترتیب بحران تشکیل کابینه جدید اسرائیل با تشکیل کابینه وحدت ملی پس از برگزاری سه انتخابات پارلمانی در یک سال اخیر پایان می یابد.

توافق گانتس و نتانیاهو، باخت زودهنگام گانتس در ساختار قدرت اسرائیل بود.

از یک سو، ائتلاف آبی و سفید رسماً فرو پاشید چرا که قطب های موجود در آن یعنی «یائیر لاپید» و «موشه یعلون» در واکنشی زودهنگام خروج خود از این حزب را اعلام کردند. از سوی دیگر، گانتس که همواره شعار می داد با شخصی که پرونده فساد دارد کابینه تشکیل نخواهد داد، عملاً با نتانیاهو که در چهار پرونده فساد متهم است، ائتلاف کرد.

همچنین گانتس با انتقاد شماری از اعضای ائتلاف آبی و سفید مواجه شد.  وی همچنین حمایت لیست مشترک عربی را نیز از دست داد.

"احمد الطیبی" ، نماینده عرب کنست رژیم صهیونیستی و رهبر لیست مشترک عربی پس از انتخاب بنی گانتس به عنوان رئیس جدید کنست و توافق با نتانیاهو برای تشکیل کابینه آینده گفت: «گانتس ثابت کرد که او و اعضای حزبش که دنباله ‌رو او هستند، جزو خزندگان بی ‌مهره هستند و این واقعاً خجالت‌ آور است.»

نتانیاهو به طور همزمان برنده و بازنده این توافق است.

برنده است چرا که با تشکیل کابینه جدید برای مدتی احتمالاً دو ساله در سمت نخست وزیری باقی می ماند و از زندانی شدن به اتهام فساد نجات پیدا می کند. بازنده است زیرا بیش از هر زمان دیگری از سوی احزاب و شخصیت های سیاسی رژیم صهیونیستی به قدرت طلبی و ترجیح منافع شخصی بر منافع اسرائیل متهم می شود.

این توافق سبب شد "آویگدور لیبرمن"، رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" نیز در شرایط کنونی از گردونه قدرت خارج شود زیرا با توافق گانتس و نتانیاهو عملاً به آراء "اسرائیل خانه ما" برای تشکیل کابینه نیازی نیست.

با این حال، از آنجایی که لیبرمن در موضع خود برای عدم ائتلاف با نتانیاهو که متهم به فساد است، پافشاری کرد و برای رسیدن به قدرت از موضع خود عدول نکرد، می توان انتظار داشت که وی بار دیگر در انتخابات های بعدی به ساختار قدرت باز گردد.

اگرچه انتظار نمی رفت که حتی با حمایت لیست مشترک عربی از گانتس، اعراب سرزمین های اشغالی در ساختار قدرت موقعیت بهتری پیدا کنند، اما با توافق گانتس و نتانیاهو نیز نمی توان اعراب را بازنده دانست زیرا طی یک سال گذشته 5 کرسی به اعراب در پارلمان افزوده شد و آنها اکنون 15 کرسی در اختیار دارند.

در عین حال، توافق گانتس و نتانیاهو به لیست مشترک عربی ثابت کرد که از هیچ شخصی برای تشکیل کابینه در سرزمین های اشغالی نباید حمایت کنند چرا که آنها به اعراب به چشم یک هویت متضاد می نگرند که در جهت منافع اسرائیل گام بر نمی دارند.

نکته پایانی اینکه، اگرچه نتانیاهو و گانتس برای تشکیل کابینه وحدت ملی توافق کردند، اما کابینه ای که احتمالاً در روزهای آینده تشکیل خواهد شد، کابینه ای پُر از افراد ناسازگار خواهد بود و بعید نیست که باز هم سرزمین های اشغالی در دو سال آینده شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 8 فروردین 1399 - 8:28:4