درخواست قانونگذاران آمریکایی برای کاهش تحریم ها علیه ایران

سه شنبه 5 فروردین 1399 - 18:49:44
درخواست قانونگذاران آمریکایی برای کاهش تحریم ها علیه ایران

تهران - الکوثر : همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال انواع محدودیت ها از جانب واشنگتن در زمینه دسترسی به اقلام و تجهیزات ضروری برای مبارزه با کرونا عملا موجب شده تا اکنون موضوع فشار حداکثری آمریکا به نظام درمانی ایران مطرح شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مساله واکنش های منفی در داخل آمریکا و نیز افزایش درخواست ها برای کاهش تحریم های ضد ایرانی را به دنبال داشته است. بعد از انتقادات شدید مقامات ایران و نهادهای بین المللی از تاثیر مخرب تحریم‌های آمریکا بر توانایی ایران برای مقابله کرونا، شماری از قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در نامه ای خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران شدند.  

این نامه که توسط سناتورها «برنی سندرز»، «الیزابت وارن»، «اِد مارکی» و شش نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «الکساندریا اُکاسیو-کورتز»، «باربارا لی» و «ایلهان عمر» امضا شده، برای «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری این کشور ارسال شده است.

نویسندگان این درخواست، تاکید کردند که تحریم‌های فراگیر آمریکا به بخش بهداشت و درمان ایران صدمه زده و توانایی آن برای وارد کردن تجهیزات پزشکی و تولیدات دارویی از کشورهای غربی را محدود کرده است. 

در نامه قانونگذاران آمریکایی ضمن اشاره به گزارش دیدبان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ درباره اثر تحریم‌های آمریکا بر بخش بهداشت و درمان ایران، آمده است: «کارزار فشار حداکثری آمریکا، توانایی شرکت‌های ایرانی برای تامین مالی واردات کالاهای انسانی از جمله داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی را شدیداً مختل کرده است». 

آنها به پمپئو و منوچین هشدار دادند که تحریم‌های آمریکا با هدف گرفتن تمام اقتصاد کشوری که باید نیازهای ۸۰ میلیون نفر را تامین کند، وضعیت را برای ایرانی‌ها جهت خرید کالاهای اساسی و بقا در شرایط شیوع کرونا دشوارتر کرده است. این نمایندگان و سناتورها بر لزوم کاهش تحریم‌ها علیه بخش‌های بزرگ اقتصاد ایران، مانند صنایع غیرنظامی، نظام بانکی ایران و صادرات نفت تا زمانی که بحران کرونا ادامه دارد تاکید کردند.

تداوم فشارهای تحریمی و سیاسی آمریکا علیه ایران باعث شده تا موضوعی تحت عنوان" فشار حداکثری به نظام درمانی ایران" مطرح شود. در واقع سیاست دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران از طریق سیاست فشار حداکثری شدت شیوع ویروس کرونای جدید در ایران را بیشتر کرده است.

با آنکه در نظام تحریمی آمریکا علیه ایران ظاهرا صادرات اقلام بشر دوستانه رسماً معاف شده‌اند، اما کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند واقعیت پیچیده‌ تر است و به رغم ادعاهای مکرر مقامات ارشد آمریکایی، اما آنها در عمل خواهان تشدید فشارها علیه ایران در این برهه هستند تا به رغم خود تهران وادار به قبول خواسته های زیاده طلبانه دولت ترامپ در قالب شروط 12 گانه پمپئو شود. در واقع وزیر خارجه آمریکا در موضعی ضد انسانی  چند روز قبل خواهان آن شد تا ارسال کمکهای پزشکی و دارویی به ایران از جانب دیگر کشورها منوط به آزادی زندانیان خارجی در ایران شود.

البته کاهش تحریم های ضد ایرانی فقط خواست قانونگذاران آمریکایی نیست بلکه 25 سازمان آمریکایی، از جمله گروه‌های حقوق بشری، موسسات خیریه و اندیشکده‌ها، در نامه‌ای که به "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری و نیز وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا ارسال کرده‌اند، از واشنگتن خواسته‌اند با توجه به شیوع کرونا، سیاست‌های خود را در قبال ایران مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

این سازمان‌ها در نامه خود تاکید کردند: به منظور کمک به جلوگیری از شیوع کرونا در داخل ایران و خارج از آن، ما از ترامپ می‌خواهیم با تعلیق مدت‌دار تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کند؛ چرا که این تحریم‌ها تامین کالاها و خدمات اساسی برای مقابله با این بحران را برای شهروندان عادی ایران دشوار کرده است."

این سازمان‌ها خواستار تعلیق حداقل 120 روزه تحریم‌ها، از جمله تحریم‌هایی شده‌اند که بر بخش‌های مالی و نفتی و نیز صنایع غیر نظامی ایران تاثیر می‌گذارند. به رغم این درخواست ها، دولت ترامپ به مانع تراشی برای ایران در زمینه خرید اقلام پزشکی و دارویی از کشورها و شرکتهای خارجی پرداخته و این رویه را حتی در برهه کنونی که ایران سخت نیازمند واردات اقلام ضروری برای مبارزه با کرونا است ادامه می دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 فروردین 1399 - 18:31:59