طرح بسته نجات اقتصادی درآمریکا، عرصه جدال دو حزبی در کنگره

سه شنبه 5 فروردین 1399 - 14:17:21
طرح بسته نجات اقتصادی درآمریکا، عرصه جدال دو حزبی در کنگره

تهران - الکوثر : شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در آمریکا آثار منفی جدی بر اقتصاد و زندگی مردم امریکا گذاشته است. در واکنش به این مساله کنگره آمریکا درصدد تصویب طرحی برای بهبود اوضاع اقتصادی برآمده اما اختلاف دو حزبی در این زمینه نیز نمود پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، طرح مالی کنگره آمریکا برای نجات اقتصاد این کشور در مقابل کرونا به دلیل اختلافات جمهوریخواهان و دموکرات‌ها با شکست مواجه شد. این طرح که در سنا به رای گذاشته شده بود با رای مخالف ۴۷ عضو دموکرات و رای موافق ۴۷ عضو جمهوریخواه شکست خورد. این طرح برای تصویب به رای حداقل ۶۰ سناتور نیاز داشت.  پنج سناتور جمهوریخواه که به دلیل ابتلا یا احتمال ابتلا به کرونا خود را قرنطینه کرده‌اند در این رای‌گیری شرکت نداشتند. 

هر چندرقم دقیق این بسته نجات اعلام نشده اما بر اساس گزارش ها در این طرح حدود دو تریلیون دلار کمک‌های مالی به خانواده‌های آمریکایی پیشنهاد شده بود. 

ظاهرا مساله اساسی در این زمینه ماهیت و جهت گیری این طرح در کمک به بخش های مختلف اقتصاد آمریکا و نیز نحوه کمک به مردم این کشور است. در حالی که جمهوری خواهان بر تصویب هر چه سریع تر این طرح پافشاری می کنند، دموکرات ها انتقادات زیادی از آن کرده اند. «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا در واکنش به مخالفت دموکرات‌ها آنها را به «بازی با اقتصاد و مردم آمریکا» متهم کرد.

در مقابل، دموکرات ها معتقدند این تدابیر در واقع حفظ شرکت ها و سهامداران عمده آنها و نه کارکنان آنها را مد نظر قرار داده و شامل مفادی غیرعملی است. «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنا تاکید کرد این طرح به اندازه کافی از کارکنان آمریکایی حمایت نمی‌کند اما در عوض کمک‌های بیشتری در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. شومر چند روز قبل نیز به صراحت اعلام کرد بسته محرک دولت ترامپ برای میلیون‌ها آمریکایی که با مشکلات جدی از شیوع ویروس کرونا مواجه هستند، نسنجیده و ناقص است.

انتظار می رود ناکامی کنگره در تصویب بسته نجات برای اقتصاد آمریکا، تاثیر منفی بر بازارهای جهانی داشته باشد.

به نظر می رسد دموکرات ها تا زمانی که شروط  و مفاد مد نظر آنها در این طرح گنجانده نشود به آن رای مثبت نخواهند داد. بدین ترتیب علاوه بر اختلافات قبلی بین دو حزب در زمینه مسائل داخلی مانند بحث مهاجرت و بیمه های درمانی، اکنون شیوه کمک به مردم امریکا نیز به محل اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان تبدیل شده است.

شیوع بسیار سریع و پیش بینی نشده کرونا باعث شده است تا فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا به طور گسترده مختل شود. در برخی ایالت‌های آمریکا از کارمندان و کارگران و سایر مردم خواسته‌ شده است تا در خانه‌های خود بمانند. اکنون بخش های مختلف اقتصاد آمریکا فعالیت های خود را به شدت کاسته و اقتصاد این کشور وارد مرحله رکود شده است. آمریکا با بحرانی در عرصه اقتصادی و تجاری مواجه شده که بخش های صنعتی و خدماتی از جمله حمل و نقل، گردشگری و بسیاری دیگر مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است.

طبق برآوردها، عواملی مانند بیکاری موقت نیروی کار، کاهش خرید و تعطیلی بسیاری از مدارس، فروشگاه‌ها، ادارات، کارخانه‌های تولیدی و امور عمرانی باعث کاهش شدید تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه اول و دوم سال 2020 کنونی می‌شود.

بانک مرکزی آمریکا ( فدرال رزرو) 15 مارس برای مقابله با اثرات اقتصادی ویروس کرونا در اقدامی بی‌سابقه نرخ بهره را با 1 درصد کاهش از 25 /1 درصد به 25 صدم درصد تقلیل داد. همچنین اعلام شده است ۷۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به بازارها تزریق خواهد شد. با این حال میزان تاثیرگذاری این گونه تدابیر به علاوه اقدامات کنگره آمریکا برای جبران هزینه ها و خسارات حاصل از شیوع کرونا در آمریکا هنوز نامشخص است؛ ضمن این که کنگره ابتدا باید بر اختلافات داخلی خود برای تصویب طرحی در این زمینه غلبه کند.

رکود اقتصادی کنونی و سقوط تولید ناخالص داخلی آمریکا می تواند تبعات جدی برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و آینده سیاسی وی به ویژه سرنوشتش در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 داشته باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 فروردین 1399 - 13:48:55