تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ؛ تداوم سیاست فشار حداکثری

چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 14:17:18
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ؛ تداوم سیاست فشار حداکثری

تهران - الکوثر : دولت ترامپ،سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفته و در این راستا پس از خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده است.به رغم بی نتیجه بودن این تحریم ها واشنگتن همچنان بر افزایش تحریم ها اصرار دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا "مایک پمپئو"وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه 17 مارس تحریم های جدید واشنگتن علیه ایران را اعلام کرد. 

پمپئو گفت: «وزارت خارجه آمریکا ۹ نهاد در آفریقای جنوبی، هنگ‌کنگ و چین و 3 فرد ایرانی را به دلیل وارد شدن به مبادلات مالی قابل توجه در زمینه خرید، اکتساب، فروش، صادرات و بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم قرار داده است.» 

پمپئو در بخش دیگری از سخنانش به رغم آن که آمریکا تلاش زیادی برای سخت‌تر کردن اوضاع معیشت ملت ایران  انجام می دهد بار دیگر ژست بشردوستانه گرفت و گفت واشنگتن حاضر است به ایران برای مقابله با کرونا کمک کند.

واشنگتن با اعمال شدیدترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری، به زعم خود تلاش می کند تهران را به تسلیم در برابر خواسته های 12 گانه ای که پمپئو در مه 2018 طرح کرد، وادار کند.

با این حال مقاومت مثال زدنی مردم ایران در برابر این تحریم ها، باعث استیصال دولت ترامپ شده تا جایی که واشنگتن به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده است و نیز هر از چند گاهی شرکت ها و اشخاص جدیدی را به بهانه های مختلف مانند کمک به صادرات فراوردهای نفتی و پتروشیمی مورد تحریم قرار می دهد.

دولت ترامپ به ویژه در ماه‌های گذشته به دلیل ناکارآمد بودن این سیاست و دامن زدن به تنش‌ها با ایران در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله "کریس مورفی" سناتور دموکرات آمریکایی با انتقاد از سیاست‌های افراطی ترامپ درباره ایران تصریح کرد این سیاست‌ها صرفاً به تقویت ایران منجر شده است. مورفی در توئیتی نوشت: سیاست ترامپ در برابر ایران، هیچ نتیجه‌ای نداشت جز این که آن‌ها (ایران) را قوی‌تر و آمریکا را ضعیف‌تر کرد.

اکنون با شیوع کرونا در ایران، آمریکا تلاش می کند تا از این وضع سوء استفاده کند و جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده ای علیه تهران به راه اندازد. دولت ترامپ ضمن متهم کردن دولت ایران به ارائه اطلاعات نادرست درباره شمار مبتلایان و تلفات کرونا، از آمادگی برای کمک به تهران به منظور مبارزه با ویروس جدید کرونا موسوم به "کووید-19" دم می زند.

این در حالی است که دولت آمریکا در ماه‌های گذشته بارها به دلیل تنگ کردن عرصه بر شرکت ‌های دارویی و غذایی در مبادلات با ایران و نیز جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در مواقع بحران مورد انتقاد قرار گرفته است. 

به گفته "سارا لی ویتسون" مدیر غرب آسیا دیدبان حقوق بشر، مقامات دولت ترامپ مدعی هستند که در کنار مردم ایران قرار دارند اما نظام تحریم‌ های وسیع آمریکا در حال آسیب رساندن به حق سلامت مردم ایران از جمله دسترسی به داروهای ضروری  است. دولت ترامپ در اکتبر 2019 دستورالعملی صادر کرد که به گفته کارشناسان مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را دشوار می‌کرد.

خزانه‌داری آمریکا در آن هنگام با اعمال دستورالعمل‌های موسوم به «تمهیدات  خاص نوع ۵» تهران را جزو کشورهای موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پول شویی  قرار داد و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه ملزم کرد.

واشنگتن بدین ترتیب به مانع تراشی برای ایران در خرید اقلام پزشکی و دارویی از کشورها و شرکت های خارجی، حتی در برهه کنونی که ایران سخت نیازمند واردات اقلام ضروری برای مبارزه با کرونا است، ادامه می دهد.  



برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 اسفند 1398 - 14:13:58