اعتراض تهران  به ادعای  بی اساس ترامپ علیه ایران 

یک شنبه 25 اسفند 1398 - 13:19:55
 اعتراض تهران  به ادعای  بی اساس ترامپ علیه ایران 

تهران - الکوثر : درپی اظهارات بی اساس رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مسئول دانستن ایران در حمله به پایگاه نیروهای موسوم به ائتلاف بین المللی در التاجی عراق؛ سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با اشاره به ابلاغ مراتب اعتراض تهران به سفیر سوئیس در ایران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا تصریح کرد: در این ملاقات به سفیر سوئیس گفته شد، رئیس جمهور آمریکا به جای متهم کردن دیگران باید سیاست‌های غلط این کشور در حضور غیرقانونی در عراق و کشتن فرماندهان و سربازان عراقی، که عامل اصلی نفرت مردم این کشور از آمریکا شده است، به عنوان واقعیت بپذیرد. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پنچشنبه گذشته در اظهاراتی بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران را در حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف در التاجی عراق مسئول دانست. 

ادعای آمریکا در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ گروهی، مسئولیت حمله به التاجی را برعهده نگرفته است و برخی از احتمال تکرار صحنه‌سازی آمریکا برای حمله به مقرهای الحشد الشعبی و ترور فرماندهان محور مقاومت خبر می‌دهند.

با توجه به این سناریو ؛ وزارت امور خارجه ایران  درخصوص هرگونه اقدام نسنجیده از سوی طرف آمریکایی و عواقب آن هشدار داده و به حافظ منافع آمریکا در تهران تاکید شد، سیاست‌های غلط آمریکا در عراق باعث ایجاد تنش های کنونی است و مقامات آمریکا و بخصوص رئیس جمهوری این کشور نمی توانند با اظهارات بی پایه و اساس و خطرناک از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

در همین حال، آمریکا بامداد روز جمعه با حمله به پایگاه‌های الحشد الشعبی در چهار منطقه عراق، موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای وزارت دفاع و پلیس عراق شد.

حملات آمریکا به حشد الشعبی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح رسمی و قانونی عراق ، نقض فاحش حاکمیت ملی این کشور و در چارچوب اقدامات مداخله‌جویانه دولت آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه است.

این در حالی ست که  نیروهای حشد الشعبی در شکست گروه تروریستی داعش در این کشور نقش کلیدی  ایفا کردند.

سابقه دخالت‌های دولت ایالات متحده در امور عراق و منطقه نشان می دهد هدف امریکا  ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است .آمریکا از سال ۱۹۹۱ و پس از آن در سال ۲۰۰۳ با ورود به عراق موجب کشته شدن میلیون ها عراقی و ویرانی این کشور شده است.

درواقع بعد از حضور آمریکایی‌ها در عراق بود که این کشور حضور گروه‌های تروریستی مختلف را تجربه کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا و دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی این کشور در جریان رقابت های انتخاباتی 2016 رسما اعتراف کردند که داعش ساخته دست آمریکایی هاست.

دولت واشنگتن بعد از تجاوز نظامی به عراق درصدد ایجاد پایگاه‌های متعدد نظامی در این کشور برآمد. پایگاه‌هایی که هر یک به‌خودی‌خود نشانه بی‌احترامی به تمامیت ارضی مردم عراق است .

نقطه اوج این مداخلات و نقض حاکمیت دولت عراق، اقدام تروریستی امریکا در3 ژانویه وبه شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، قائم‌مقام سازمان نیروهای بسیج مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگربود که با دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت؛ در حالی که سردار سلیمانی به دعوت مقامات عراق به این کشور سفرکرده بود. در پی این اقدام تروریستی؛مجلس عراق با مصوبه خود بر غیرقانونی بودن حضور نیروهای آمریکایی‌ در عراق تأکید کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ؛ در بیاناتی در 29 بهمن ماه گذشته ؛ با اشاره به  یاوه گویی های مقام های کاخ سفید علیه ایران ؛انفعال آمریکایی‌ها را نتیجه اثرات معکوس ترور سردار سلیمانی دانستند و خاطرنشان کردند:

 آمریکا می‌خواست با ترور سردار عزیز ما که تأثیرات عمیقی در منطقه داشت، بر منطقه مسلط شود اما ماجرا بر عکس شد و راهپیمایی بزرگ ضدآمریکایی در بغداد، مسائل سوریه  و حلب و قضایای دیگر منطقه، درست نقطه مقابل خواست آنها را رقم زد، بنابراین یک هدف از یاوه‌گویی‌ آنها، جبران این انفعال است.

اکنون ترامپ با اظهارات موهوم و اتهام زدن به ایران سعی دارد صورت مسئله را  تغییر دهد درحالی که نقش آمریکا به عنوان متهم اول در نا امن کردن عراق و منطقه  اثبات شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 اسفند 1398 - 11:31:46