واکنش ترکیه به گزارش آمریکا درباره حقوق بشر

یک شنبه 25 اسفند 1398 - 13:37:17
واکنش ترکیه به گزارش آمریکا درباره حقوق بشر

تهران - الکوثر : با انتشار گزارش آمریکا در زمینه نقض حقوق بشر در ترکیه و واکنش دولت آنکارا به این گزارش ، پیش بینی می شود ، اختلاف های دو کشور شدت بیشتری پیدا کند.    

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، گزارش اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه حقوق بشر در ترکیه را محکوم و تاکید کرد ، این گزارش حاوی ادعاهای مبهم و اتهام های بی‌پایه و اساس و دور از واقعیت است. 

وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، بخش مربوط به این کشور در گزارش حقوق بشری سالانه وزارت خارجه آمریکا با انگیزه‌های سیاسی آماده و تهیه شده و بسیار دور از واقعیت است. 

این نخستین بار نیست که دولت آمریکا با انتشار گزارش های سالانه ، ترکیه را به نقض حقوق بشر متهم می کند. دولت واشنگتن در گزارش سالانه خود علیه کشورهای مختلف جهان ، همواره نقض حقوق بشر در آمریکا را نادیده می گیرد.

برغم این واقعیت که نقض حقوق بشر درترکیه یک واقعیت انکارناپذیر است ، اما تردیدی نیست که آمریکا همه ساله با انتشار گزارش های جهت دار، کشورهای دیگر را به بهانه های مختلف به نقض حقوق بشر و حقوق انسان ها و آزادی های بیان و رسانه تحت فشار قرار می دهد.

باید گفت: هدف آمریکا از انتشار این گزارش های جهت دار، حفظ و تامین منافع اقتصادی و مصالح سیاسی آمریکا در کشورها و مناطق مختلف جهان است.

با وجود این ، تردیدی نیست که نقض حقوق بشر در ترکیه بویژه از زمان اشغال اراضی سوریه و عراق ، بسیار جدی بوده است. 

نظامیان ترک با تجاوز به اراضی سوریه ، همه روزه شمار زیادی از غیرنظامیان سوری بویژه کودکان ، زنان و افراد کهنسال را به خاک و خون می کشند، اما دولتمردان آنکارا تاکنون حاضر نشده اند مسوولیت این اقدام نظامیان تحت امر خود را بپذیرند. 

به هر حال ، آمریکا که درحال ازدست دادن یکی ازمتحدان استراتژیک خود درمنطقه غرب آسیا است، درسال گذشته میلادی به تمهیداتی به منظور کنترل ترکیه دست زده است. تحریم اقتصادی ترکیه و تحریم برخی ازمقام های دولت آنکارا برای سفر به غرب ازجمله این تمهیدات بوده است.

با وجود این تحریم ها که به صورت مقطعی اجرا شده است ، موضوع گفت وگوهای مقام های دوکشور همواره در سایه ای از ابهام و تردید برگزار شده است. در این همین ارتباط ، "یوری ماواشوف" کارشناس سیاسی روسیه گفته است : "تحریم های ضدترک موجب واکنش های جدی مردم ترکیه شده است و با هیچ چیزی هم نمی شود از این واکنش ها جلوگیری به عمل آورد".
با وجود آن که آمریکا در گزارش سالانه خود از ترکیه انتقاد  و در ظاهر نگاه انسان دوستانه اتخاذ کرده است ، اما در گزارش منتشر شده اخیر، مقامات این کشور خود را پشت مردم سوریه پنهان کرده اند. در حالی که آمریکا از جمله نقض کنندگان حقوق ملت های جهان بویژه نقض حقوق مردم سوریه بوده است. 

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ، مقام های این کشور تلاش کرده اند به بهانه تجاوز ترکیه به سوریه ، اتهام هایی به دولتمردان آنکارا وارد کنند. در حالی که نظامیان آمریکایی مشغول تاراج منابع نفت سوریه هستند ، بدیهی است که طرح اتهام علیه ترکیه توسط دولت آمریکا چندان اصولی و صحیح نیست. 

در مجموع، باید گفت: گزارش های تکراری وزارت امور خارجه آمریکا علیه کشورهای جهان ازجمله ترکیه که هر سال یکبار منتشر می شود ، به یک عادت مقام های این کشور تبدیل شده است و چنین به نظر می رسد که هدف آمریکا صرفا" تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر، ازجمله ترکیه با هدف دریافت امتیازهای هرچه بیشتر از آنکارا است.  



برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 اسفند 1398 - 10:34:32