مخالفت طالبان با روند تدریجی آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان

شنبه 24 اسفند 1398 - 18:2:58
مخالفت طالبان با روند تدریجی آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان

تهران - الکوثر : سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفت، این گروه با طرح رییس جمهوری افغانستان برای آزادی تدریجی اعضای این گروه از زندان مخالف است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سهیل شاهین» گفت ، طالبان خواهان آزادی یکجا همه زندانیان این گروه از زندان های افغانستان توسط این کشور است .

سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان همچنین تاکید کرد، وقتی آزادی زندانی‌های دو طرف انجام شد، سپس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز می‌کنیم.

 اشرف غنی اخیرا با صدور فرمانی با آزادی 1500 زندانی گروه طالبان موافقت کرد که  نخستین مرحله از آزادی تدریجی زندانیان طالبان است.

مخالفت سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با ازادی تدریجی زندانیان این گروه در حالی است که این تصمیم محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با انتقادهایی در داخل این کشور مواجه شده است.

اشرف غنی که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وعده ازادی زندانیان طالبان را مطرح کرده بود ،دور روز بعد (چهارشنبه) با صدور فرمانی بر خلاف موضع گذشته خود دستور ازادی زندانیان این گروه را دداد.

رئیس جمهوری افغانستان  پس از امضای توافق صلح بین طالبان وآمریکا در دوحه پایتخت قطردر 29 فوریه گفته بود تصمیم گیری  درباره آزادی زندانیان این گروه باید در فرآیند  مذاکرات  بین الافغانی انجام شود و آمریکا فاقد صلاحیت در اتخاذ تصمیم در این زمینه است.

تجدید نظر اشرف غنی درباره آزادی زندانیان طالبان به فشار های آمریکا در این باره گره خورده است . به خصوص آنکه در شرایط سیاسی فعلی در افغانستان که « عبدالله عبدالله» نامزدی که خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور می داند هم به طور همزمان مراسم تحلیف در قصر سپیدار برگزار کرده است، اشرف غنی به حمایت خارجی امید بسته است.

این گمانه مطرح است که آمریکا در قبال حمایت از اشرف غنی برای تشکیل دولت جدید ،خواهان اجرایی شدن مفاد توافق کاخ سفید با طالبان است.

حضور زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اشرف غنی یکی از موارد حمایت کاخ سفید از وی در فضای پر تنش سیاسی و جنگ قدرت بین عبدالله و اشرف غنی است.

با توجه به وعده آمریکا به طالبان در چارچوب توافقنامه صلح در دوحه قطر برای ازادی همه زندانیان این گروه ،اجرایی شدن این تعهد بر عهده رئیس جمهوری افغانستان است که طبق قانون اساسی این کشور صلاحیت تصمیم گیری در این زمینه را دارد.

برغم آنکه تعهد آمریکا برای ازادی همه زندانیان طالبان پیش از برگزاری مذاکرات بین الافغانی از جمله خواسته های این گروه بوده است ،هر گونه تاخیر در اجرای آن می تواند چالشی برای این توافق باشد که اجرایی شدن آن برای کاخ سفید که درصدد خروج از بحران شکست در افغانستان است بسیار راهبردی و مهم ارزیابی می شود. 

با وجود عقب نشینی اشرف غنی از موضع خود درباره تعیین تکلیف زندانیان طالبان در مذاکرات بین الافغانی ، اما وی بنا به ملاحظات داخلی حاضر به آزادی یکجا همه زندانیان این گروه پیش از برگزاری این گفتگو ها نیست . به ویژه آنکه چنین تعهدی را دولت آمریکا بدون هماهنگی با دولت افغانستان به طالبان داده و ازادی همه زندانیان این گروه پیش از برگزاری مذاکرات بین الافغانی نوعی امتیاز دهی به طالبان محسوب می شود و این اقدام می تواند موجب تند شدن انتقادها به غنی شود.

به همین دلیل است که اشرف غنی حاضر نشده همه زندانیان طالبان را ازاد کند که این مسأله با واکنش منفی دفتر سیاسی این گروه روبرو شده است.

با توجه به عدم انعطاف گروه طالبان و همچنین وعده آمریکا به این گروه برای آزادی همه زندانیان طالبان، سیاست اشرف غنی برای آزادی تدریجی زندانیان ممکن است مخالفت واشنگتن را هم برانگیزد.در روزهای آینده مشخص می شود که فشار آمریکا به تغییراین موضع  غنی منجر می شود یا وی برای در امان ماندن از انتقادهای داخلی بر موضع خود ثابت قدم خواهد بود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 24 اسفند 1398 - 17:4:36