کرونا؛ ایران هراسی و غرب آسیا

پنج شنبه 8 اسفند 1398 - 17:4:41
کرونا؛ ایران هراسی و غرب آسیا

تهران - الکوثر : کروناویروس در بیش از 40 کشور دنیا از جمله در کشورهای عربی منطقه غرب آسیا شیوع پیدا کرده، اما برخی از کشورها سعی دارند از این ویروس برای تسویه حساب سیاسی با ایران بهره برداری کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، کروناویروس نخستین بار در چین پیدا شد و قربانی گرفت. یکی از شاخصه های مهم این ویروس، قدرت شیوع آن است. به عبارت دیگر، کروناویروس به سرعت از طریق ارتباط با بیمار مبتلا به این ویروس منتقل می شود.
از این رو، کروناویروس به سرعت به دیگر کشورهای جهان از جمله ایران سرایت کرد. دشمنان و رقبای ایران، اما بدون توجه به خاصیت کروناویروس و اینکه بیش از 40 کشور دنیا با این بیماری درگیر هستند، از این ویروس برای تسویه حساب سیاسی با ایران بهره می گیرند.
دشمنان و رقبا نخستین اتهامی که به ایران مطرح کردند، پنهان کاری است. اگرچه هر کشوری از جمله ایران تلاش دارد با مدیریت رسانه ای مانع انتقال نگرانی و هراس به جمعیت خود شود، اما اتهام پنهان کاری ضد ایران در شرایطی است که مقامات ایران حتی در آستانه رویداد مهمی نظیر انتخابات مجلس شورای اسلامی از شیوع کروناویروس در کشور خبر دادند.
در واقع، حتی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز موجب نشد که مقامات ایران بیماری کرونا را پنهان کنند و حتی قبل از انتخابات درباره آن اطلاع رسانی کردند.
در حالی که ایران پیش از برگزاری رویداد مهم انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره این بیماری اطلاع رسانی کرد، آل سعود که تبلیغات گسترده ای ضد ایران از طریق ایران هراسی انجام می دهد، به دلیل اینکه میزبان وزرای دارایی و بانک مرکزی گروه ۲۰ بود از اطلاع رسانی در خصوص این بیماری خودداری و شیوع آنرا در عربستان تکذیب کرد.
این در حالی است که در میان کشورهای منطقه غرب آسیا اولین بار زمزمه شیوع کرونا در عربستان شنیده شد.
وزارت بهداشت عربستان تنها پس از اینکه صدها نفر در این کشور به بیماری کرونا مبتلا شدند، مجبور شد شمار مبتلایان به این بیماری و همچنین شمار کسانی که در اثر این بیماری فوت کردند، اعلام کند.
اتهام دیگری که دشمنان ضد ایران مطرح می کنند، ارائه آمار نادرست از شمار کسانی است که به بیماری کرونا مبتلا شدند.
این اتهام در حالی است که وزارت بهداشت ایران آمار افرادی را که در دست دارد اعلام می کند و البته یکی از شاخصه های این بیماری این است که بسیاری از مبتلایان از آن اطلاع ندارند و حتی به مراکز درمانی تا زمان حاد شدن شرایط جسمانی شان مراجعه نمی کنند.
در همین حال این اتهام ضد ایران در شرایطی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از ارائه آمار واقعی مبتلایان به کرونا در آمریکا خودداری می کند و آمار حداقلی ارائه می دهد.
به نظر می رسد که دشمنان و رقبای ایران تلاش دارند از کرونا نیز در راستای راهبرد فشار حداکثری ضد ایران بهره گیرند.
این کشورها سعی می کنند با برجسته سازی بیماری کرونا، به اقتصاد ایران آسیب وارد کرده و فشارهای سیاسی علیه ایران را نیز افزایش دهند.
نکته حایز اهمیت این است که کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی، بحرین و امارات در شرایطی ایران را عامل انتقال بیماری کرونا به کشورهای منطقه معرفی می کنند که بخش اصلی جمعیت این کشورها را اتباع خارجی به خصوص اتباع کشورهای شرق آسیا تشکیل می دهند.
کارگران دارای تابعیت کشورهای شرق آسیا اکثریت جمعیت امارات، قطر و بحرین و همچنین اکثریت نیروی کار عربستان سعودی را تشکیل می دهند. این کشورها مراودات تجاری زیادی نیز با شرق آسیا دارند.
نکته حایز اهمیت دیگر این است که بر خلاف اغلب کشورهای منطقه که قابلیت پزشکی آنها نیز وارداتی است، ایران از قطب های پزشکی در منطقه و حتی در سطح جهان است.
در همین راستا، نماینده سازمان بهداشت جهانی در نشستی که روز گذشته در تهران برگزار شد توانمندی و عملکرد ایران در حوزه بهداشتی و پزشکی را یک نمونه موفق و مثال زدنی در جهان و منطقه ذکر کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 اسفند 1398 - 16:7:56