پیشرفت صنعت فضایی ایران و فرافکنی آمریکا و فرانسه 

پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 10:39:17
پیشرفت صنعت فضایی ایران و فرافکنی آمریکا و فرانسه 

تهران - الکوثر : وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت: موضوع پرتاپ ماهواره و ماهواره‌بَر در دنیا روشن است و هیچ ارتباطی با بحث موشکی ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، امیر سرتیپ "امیر حاتمی" روز چهارشنبه در واکنش به ادعای آمریکا و فرانسه مبنی بر اینکه پرتاپ ماهواره از سوی ایران خلاف تعهدهای بین‌المللی ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، تصریح کرد: در بحث موشکی آنچه منع شده پرداختن به موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است که ایران چنین موشک‌هایی ندارد. 

توسعه صنعت فضایی در ایران مسیر رو به پیشرفتی دارد و یکی از صنایع پیشران و کمک به صنایع دیگر از جمله کشاورزی و دریایی محسوب می‌شود. صنعت فضایی برای هر کشوری از اهمیت برخوردار است و در زمینه‌های مختلف کاربرد حیاتی دارد. استفاده از ماهواره‌های بومی و قرار گرفتن آن در مدار زمین به هر کشوری کمک می‌کند با اطلاعات تصویری مستقل از بحران‌های آینده مطلع و پیامدهای آن را مدیریت کند.

اطلاعات ماهواره‌ای در زمینه بلایای طبیعی، آب و هوا و استفاده در زمینه کشتیرانی و ناوبری از اهمیت فراوانی برخوردار است و در چنین شرایطی، دستیابی به دانش ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا بیش از پیش موفقیتی راهبردی است.      

اکنون انحصار توان ساخت و پرتاب ماهواره توسط متخصصان ایرانی شکسته شده و همین مساله سبب شده است کشورهایی که موفقیت‌های علمی ایران را برنمی‌تابند، ادعاهایی را مطرح کنند. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که موضوع پرتاب ماهواره کاملا مساله‌ای علمی و در خدمت پیشرفت و توسعه کشورهاست.

در همین زمینه؛ "احمد حسینی"، سخنگوی گروه فضایی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران اخیرا درباره پرتاب ماهواره "ظفر" با موشک ماهواره‌بر "سیمرغ" اظهار کرد: موشک ماهواره‌بَر، اهداف علمی و مدنی دارد و نباید با موشک‌های نظامی مقایسه و در کنار آن‌ها مطرح شود.  

فعالیت موشکی فضایی سرفصل جدیدی برای توسعه علم در همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و فرافکنی برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و نیز آمریکا در این زمینه، مخالفت با پیشرفت ایران در عرصه‌های علمی معنا می‌شود.

متخصصان ایرانی با اتکاء به دانش بومی در عرصه‌های مختلف علمی از جمله در زمینه صنعت فضایی انحصار غرب را شکستند و امروز مولفه علمی یکی از مولفه‌های موثر قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.  

اقدامات ایران در صنعت فضایی کاملا شناخته شده در جهان است. اکنون 22 سایت پرتاب ماهواره در جهان وجود دارد و در همین چارچوب، پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (ره) در سمنان (شرق تهران) کاملا در جهان شناخته شده و شناسنامه‌دار است.

در چنین شرایطی؛ موضوع ماهواره و موشک ماهواره‌بَر کاملا مساله‌ای علمی و صلح‌آمیز است و ادعاهای فرانسه و آمریکا در این زمینه صرفا جنبه سیاسی دارد. ایران با قدرت در عرصه علمی به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و ساخت ماهواره و پرتاب آن با موشک ماهواره‌بَر حق مسلم ایران است و در این زمینه هیچ منعی در جهان وجود ندارد.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 24 بهمن 1398 - 10:37:28