افزایش شمار نظامیان مجروح آمریکایی درحمله موشکی به پایگاه عین الاسد

سه شنبه 22 بهمن 1398 - 15:0:12
افزایش شمار نظامیان مجروح آمریکایی درحمله موشکی به پایگاه عین الاسد

تهران - الکوثر : پس از حمله موشکی 8 ژانویه ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد عراق در انتقام از جنایت آمریکا در ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و همراهانش در بغداد، واشنگتن در تنگنای بزرگی گرفتار شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که این حمله کشته و مجروح نداشته اما وزارت دفاع آمریکا- پنتاگون- به شیوه قطره چکانی روز به روز به مجروح شدن شمار بیشتری از نظامیان آمریکایی اذعان می کند.

در این راستا پنتاگون بامداد سه‌شنبه 11 فوریه اعلام کرد که در حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد، 109 نظامی آمریکا دچار جراحت آسیب مغزی شده‌اند. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «تا امروز، 109 نظامی با آسیب مغزی تروماتیک شناسایی شده‌اند که نسبت به گزارش قبلی 45 نفر افزایش داشته است.» 

بر اساس این بیانیه،‌ 76 نفر از این مجروحان در حال حاضر به محل وظیفه خود بازگشته‌اند که 75 نفر آنها در عراق درمان شده اند و یک نفر نیز پس از انتقال به آلمان و طی مراحل درمان به محل وظیفه خود در عراق بازگشته است.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «همچنین 27 نفر از نظامیان آمریکایی برای طی مراحل درمانی به آلمان منتقل شدند که افزایش شش نفری را در مقایسه با گزارش قبلی نشان می‌دهد و 21 نفر از آنها نیز برای تکمیل درمان به آمریکا منتقل شده‌اند.»

آسیب مغزی تروماتیک به آسیب دیدن مغز به دلیل یک نیروی خارجی گفته می‌شود که می‌تواند به اختلال موقت یا دائم عملکرهای جسمی، روانی و شناختی فرد منجر شود.

انتشار آمار جدید پنتاگون از مجروحان پایگاه عین الاسد نشان می دهدکه بر خلاف ادعای اولیه ترامپ، نه فقط شمار قابل توجهی از نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران آسیب دیده اند، بلکه میزان مجروحیت آنها نیز جدی است. دونالد ترامپ در پاسخ به انتقاد رسانه‌ها از مخفی‌ کردن آمار آسیب‌دیدگان این حمله، مدعی شده که مجروحیت این نظامیان جدی نیست و چیزی شبیه به «سردرد» است. 

در پی این اظهارات، اعضای گروه "کهنه‌ سربازان جنگ‌های خارجی" آمریکا با صدور بیانیه‌ای از ترامپ خواستند بابت کوچک جلوه دادن مصدومیت نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد، عذرخواهی کند. گروه کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی در این بیانیه تاکید کرد: آسیب مغزی یکی از جدی‌ترین صدماتی است که نظامیان در جریان درگیری‌ها با آن مواجه می‌شوند. 

رویکرد دولت ترامپ در پنهان نگه داشتن تلفات و خسارات حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، موجب انتقادات زیاد دموکراتها نیز شده است. الیزابت وارن سناتور دموکرات و از نامزدهای مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا در واکنش به پنهان‌کاری ترامپ درباره تلفات انتقام موشکی ایران، در توئیتی نوشت: «ترامپ به درگیری با ایران دامن زد سپس جراحات نیروهایمان را که به تبع آن درگیری متحمل شدند، پنهان و کوچک‌نمایی کرد. این وحشتناک است».

با توجه به این که شمار نظامیان مجروح آمریکایی بر اثر حمله موشکی ایران روز به روز افزایش می یابد، لذا اکنون کاملا منطقی به نظر می رسد که شماری از نظامیان امریکایی نیز در این حمله کشته شده باشند و پنتاگون قصد داشته باشد تا با اعلام تدرجی افزایش شمار مجروحان، افکار عمومی آمریکا را برای اعلام شمار کشته ها آماده سازد.

تلاش دولت ترامپ برای مخفی نگه داشتن شمار مجروحان و سپس اعلام قطره چکانی آن، برای حفظ ژست آمریکا که اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، یک پایگاه نظامی آن هدف حمله نیروهای مسلح یک دولت دیگر قرار گرفت، صورت گرفته است. دلیل دیگر ترامپ برای این که نتایج حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی در عراق را ناچیز جلوه می دهد، پرهیز از رویارویی نظامی با ایران است  که پیامدهای بسیار خطرناکی برای واشنگتن و متحدان منطقه ای آن دارد.

با توجه به این که سال کنونی 2020 سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است، لذا دولت ترامپ عامدانه تلاش می کند تا از انتشار هر خبری که به نحوی موجب تضعیف موقعیت ترامپ در انتخابات آتی شود جلوگیری و یا این گونه اخبار را تدریجی منتشر کند تا با حداقل پیامدها و واکنش ها مواجه شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 22 بهمن 1398 - 13:49:46