موضع کرزی درباره روند صلح افغانستان

جمعه 18 بهمن 1398 - 14:37:41
موضع کرزی درباره روند صلح افغانستان

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت مردم این کشور تنها از طرحی برای صلح حمایت خواهند کرد که تضمین کننده صلح پایدار و برقرار کننده ثبات در این کشور باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حامد کرزی» با انتشار توئیتی ضمن اشاره به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پایان دادن به بحران افغانستان گفت، مردم این کشور تنها از طرحی حمایت می کنند که تضمین کننده استقرار ثبات باشد.

وی افزود : از آنجایی که مردم افغانستان رنج بسیاری متحمل شده‌اند بازگشت صلح به این کشور اهمیتی حیاتی دارد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان در دیداراخیر خود با «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان هم ضمن ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی آمریکا خواستار پایان دادن به خشونت‌ها شده بود. 

سخنان کرزی درباره آنکه مردم افغانستان تنها طرحی را برای صلح می پذیرند که به استقرار ثبات و آرامش پایدار در این کشور منجر شود، به برنامه آمریکا در روند صلح افغانستان اشاره دارد که به دلیل نادیده گرفتن بسیاری از الزامات مربوط به تحقق موفق آشتی ملی در این کشور، در بیش از یکسال گذشته ناکام بوده است.

برغم برگزاری یازده دور گفتگو بین نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با طالبان در قطر اما کاخ سفید تاکنون نتوانسته در این زمینه به نتیجه برسد و در این شرایط به تازگی طرح کاهش خشونت ها در افغانستان را به این گروه پیشنهاد داد که با مخالفت دولت کابل روبرو شده است.

علت اصلی شکست یازده دور گفتگوی آمریکا با طالبان ،اصرار این کشور بر ادامه حضور در افغانستان حتی پس از دست یابی به توافق احتمالی صلح با این گروه است که موجب خشم مردم و دولت این کشور نیز شده است.

آمریکا بنا به ملاحظات راهبردی حاضر به ترک کامل افغانستان نیست و گروه طالبان نیز در چندین دور گفتگو با نماینده کاخ سفید به این نتیجه رسیده است که آمریکایی ها حاضر به پذیرش شرط پایان اشغال این کشور نیستند و به همین دلیل امیدها برای توافق بین آنان برغم عدم تاثیر جدی آن  بر استقرار صلح در افغانستان،رنگ باخته است.

این گمانه وجود دارد که آمریکا با مطرح کردن طرح کاهش تنش ها در افغانستان به  طالبان،درصدد یافتن راهکاری میانه در کشاکش بین خروج و ماندن در این کشور است که طبق آن کاخ سفید با خارج کردن بخشی از نیروهای خود از افغانستان بتواند این گروه را به کاهش خشونت ها ترغیب کند.

در چنین شرایطی، دولت افغانستان با مخالفت طرح کاهش خشونت ها که آمریکا به طالبان پیشنهاد داده است تاکید کرده که کاهش خشونت مفهومی ندارد و این گروه باید درباره برقراری آتش بس دائمی در افغانستان  تصمیم گیری کند.

سخنان کرزی هم نشان می دهد که وی نیز چندان با طرح کاهش خشونت ها در افغانستان موافق نیست و بر طرح صلحی تاکید دارد که بتواند استقرار دائمی ثبات و آرامش در این کشور را تضمین کند.

البته باید توجه داشت در داخل افغانستان دو دیدگاه متفاوت درباره طرح کاهش خشوت ها وجود دارد که طیف دوم بر خلاف موضع اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور،کاهش خشونت ها را گامی در جهت صلح می دانند.

از نگاه طیف حامیان کاهش خشونت توسط طالبان در افغانستان، صلح روندی تدریجی دارد که باید با درک مرحله ای بودن آن ،کاهش خشونت ها را یکی از این مراحل دانست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 بهمن 1398 - 14:0:55