طرح معامله‌قرن ؛ ضرورت اتحاد اسلامی برای دفاع از فلسطین  

پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 19:40:50
طرح معامله‌قرن ؛ ضرورت اتحاد اسلامی برای دفاع از فلسطین  

تهران - الکوثر : ایران به‌عنوان حامی واقعی مسئله فلسطین همزمان با اعلام طرح موسوم به "معامله‌قرن" از سوی رئیس جمهور آمریکا، رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با هدف مقابله با این طرح ضد فلسطینی دوچندان کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  پس از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی صرفا سیاسی از طرح "معامله‌قرن" در واشنگتن رونمایی کرد، "عباس موسوی"، سخنگوی وزارت خارجه و "علی لاریجانی"، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، بر وحدت کشورهای اسلامی و اتخاذ راهکاری مشترک برای مبارزه با این طرح آمریکایی تاکید کردند. 

موسوی در توئیتر آمادگی ایران را برای گفت وگو با دیگر کشورهای اسلامی در هر سطحی برای مقابله با توطئه‌قرن اعلام کرد و گفت: توطئه عظیمی پشت سر به اصطلاح طرح "معامله‌قرن" نهفته است.

"علی لاریجانی" هم روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به رئیسان مجالس کشورهای اسلامی و رایزنی تلفنی، از آنان خواست تا برای مقابله با طرح "معامله‌قرن" همکاری کنند و گفت: طرح دموکراتیک و سیاسی ایران یعنی برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی با مشارکت ساکنان اصلی آن، به حل عادلانه قضیه فلسطین و دفاع از حق ملت فلسطینیان منجر می‌شود.

فلسطین و قدس‌شریف، مساله اصلی و نخست جهان اسلام است و کشورهای اسلامی با وجود برخی اختلاف نظرهای سیاسی به همکاری و اتحاد در برابر طرح "معامله‌قرن" نیاز دارند؛ طرحی که به طور مستقیم قبله نخست مسلمانان را هدف قرار داده است.

یهودی‌سازی کامل قدس‌شریف و اعلام پایتختی این شهر تاریخی و اسلامی برای رژیم اسرائیل در طرح معامله‌قرن، نشان از توطئه آشکار آمریکایی- صهیونیستی ضد مسلمانان دارد و در چنین شرایطی، اتحاد و همکاری ملت و دولت‌های اسلامی ضروری است.

طرح "معامله‌قرن" که هستی و زندگی فلسطینیان را در سرزمین مادری خود هدف قرار داده، مغایر با منشور ملل متحد و قعطنامه‌های سازمان ملل متحد درباره فلسطین است.

این طرح که نوعی معامله بین دونالد ترامپ و بنیامین نیانیاهو است و طرف فلسطینی را به‌عنوان صاحبان اصلی سرزمین خود به رسمیت نمی‌شناسد، صرفا معنای سیاسی دارد، چرا که ترامپ و نتانیاهو هر دو با بحران داخلی روبه‌رو هستند.

در همین زمینه؛ پایگاه خبری- تحیلی بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت، معامله‌قرن، طرحی برای کمک به نتانیاهو و ترامپ است؛ ترامپ حواس‌ها را از استیضاح پرت می‌کند و نتانیاهو هم در آستانه انتخابات پارلمانی با چند اتهام قضایی روبه‌رو است.

طرح معامله‌قرن نشان می‌دهد حقوق و موافقت فلسطینی‌ها با این طرح برای رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اسرائیل هدف ثانویه است و به همین سبب چشم خود را بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در حمایت از حقوق مردم فلسطین بسته‌اند.

درچنین شرایطی؛ دفاع از حقوق، سرزمین مادری فلسطینیان، بازگشت آوارگان فلسطینی و سراسر قدس به‌عنوان پایتخت فلسطین، مسئولیت اصلی جامعه‌جهانی به ویژه کشورهای اسلامی است تا از مشروعیت و صاحبان اصلی سرزمین‌های فلسطین در مجامع حقوقی حمایت و راهکار قانونی جدیدی اتخاذ کنند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 بهمن 1398 - 18:19:22