ماهواره‌ برهای ایرانی سوخت جامد می‌ شوند

سه شنبه 8 بهمن 1398 - 9:37:38
ماهواره‌ برهای ایرانی سوخت جامد می‌ شوند

تهران- الکوثر: سخنگوی گروه فضایی سازمان هوا-فضای وزارت دفاع ایران از «سریر» و «سروش» به عنوان نسل های بعدی ماهواره‌ برهای ایرانی یاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در خصوص دستاوردهای فضایی ایران اظهار داشت: در حال حاضر فناروی فضایی بالای 400 میلیارد دلارگردش اقتصادی دارد  که 300میلیارد‌ دلار آن در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و برای دستیابی به این فناوری باید صنایعی که پایه آن هستند را توسعه داد.

وی با بیان این که در صنعت فضایی دو موضوع ماهواره و ماهواره‌بر وجود دارد، اظهار داشت: فناوری پرتاب و پایگاه پرتاب در اختیار پنج -شش کشور دنیا و ما قرار دارد که توانسته ایم پایگاه‌ های فضایی و پایگاه پرتاب حضرت امام(ره) در سمنان را توسعه دهیم که البته بیشتر از این نیز قابل توسعه است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه در ابتدای مسیر توسعه فناوری ماهوراه بر هستیم، گفت: ورژن بعدی ماهواره‌برهای ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینه‌های پرتاب هستیم، افزود: ماهواره‌بر سریر حدود 35 متر طول خواهد داشت،‌ قطر آن نیز مانند سیمرغ 2.4 متر خواهد بود که بدنه آن به صورت یکپارچه تا بالا خواهد بود. حسینی در عین حال تاکید کرد که قطر ماهواره بر سروش 4 متر خواهد بود.

سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه منطق ما منطق تحقیقاتی است، ادامه داد: ماهواره‌ برسیمرغ تا کنون دو پرتاب تحقیقاتی داشته است و ما در این ماهواره بر هم در فاز پرتاب تحقیقاتی هستیم. البته در مرحله پرتاب، ماهواره تحقیقاتی هم روی ماهواره‌ برها نصب کردیم تا خود ماهواره هم تست شود؛‌ و پرتاب آینده هم یک پرتاب تحقیقاتی خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 8 بهمن 1398 - 9:37:32