«توافق‌ترامپ» به جای «برجام» ؛ توهم آمریکا و محک حاکمیت اروپا

جمعه 4 بهمن 1398 - 14:13:11
«توافق‌ترامپ» به جای «برجام» ؛ توهم آمریکا و محک حاکمیت اروپا

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت خارجه ایران، رونمایی از "توافق ترامپ" به جای "برجام" را درچارچوب توهم آمریکایی‌ها دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "عباس موسوی" عصر پنجشنبه در توئیتر در واکنش به رونمایی  توافق‌ترامپ توسط "برایان هوک"، نماینده ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا نوشت: اصطلاح "توافق ترامپ" صرفا نمایش توهم دیرپای آمریکایی‌هاست که نشات گرفته از تکبر نهادینه شده و حس خودبزرگ‌بینی است. 

سخن از توافق‌ترامپ همزمان با فعال شدن مکانیسم حل اختلاف برجام توسط کشورهای اروپایی مطرح شد و سه موردی که اصلا ربطی به برجام ندارد، بار دیگر بیان شده است. ایران حق غنی‌سازی نداشته باشد، درباره برنامه موشکی گفت وگو شود و سیاست منطقه‌‌ای ایران تغییر کند، چارچوب به اصطلاح "توافق‌ترامپ" اعلام شده است. 

این موارد پیشتر هم از سوی برخی کشورهای اروپایی طرف برجام از جمله انگلیس مطرح شده و نشان می‌دهد در قضیه برجام، اروپا با آمریکا هماهنگ است و توانایی نقش‌آفرینی مستقل ندارد.

 درهمین چارچوب، "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در توئیتر  باردیگر با انتقاد از اروپا به‌سبب رویکرد جدید آن درقبال برجام پس از تهدید تعرفه‌ای رئیس جمهور آمریکا، گفت: اروپا بهتر است، حاکمیت خود را اعمال کند.  

اروپا با موضع‌گیری جدید خود در برابر برجام باردیگر نشان داد، در بازیگری و اعمال حاکمیت مستقل مقابل آمریکا ناتوان است. تهدید ترامپ بر افزایش 25 درصد تعرفه بر خودروهای اروپایی اوج وابستگی اقتصادی و سیاسی اروپا به آمریکا را نشان داد و ادعاها درباره اهمیت حاکمیت اروپایی را با چالش روبه‌رو کرده است.  

اروپا که برجام را حاصل دیپلماسی جهانی و نقش‌آفرینی 6 قدرت جهانی تعریف کرده است، امروز به‌عنوان یک طرف این توافق بین‌المللی قادر به نقش‌آفرینی مستقل و نجات برجام نیست.

عقب‌نشینی اروپا در برابر تهدید رئیس جمهور آمریکا، پایه‌های قدرت اروپایی را لرزان کرده است و فروختن برجام با تهدید تعرفه‌ای ترامپ، آخرین اقدام دستوری رئیس جمهور آمریکا در برابر اروپا نخواهد بود.  

تحولات جهانی که پس از ورود ترامپ به کاخ‌سفید رخ داده است، از جمله خروج از توافقنامه‌های بین‌المللی و برخی نهادها، به‌خوبی نشان می‌دهد، اشتهای فراقانونی ترامپی سیرشدنی نیست و این مساله ارتباط معناداری با ضعف اعمال حاکمیت اروپایی دارد.

تهدید و ارعاب، سیاست ترامپ برای پیشبرد اهداف آمریکاست و در صورت تداوم همراهی اروپایی‌ها با این سیاست، نمی‌توان چشم‌انداز تاریخی روشنی را برای قدرت و حاکمیت اروپایی متصور بود.     

سیاست‌هایی که امروز در اروپا جاری است، نشانه‌های شکاف را به همراه دارد و مواضع نخست وزیر بریتانیا درقبال برجام و همراهی تمام‌قد "بوریس جانسون" با سیاست‌های ترامپ به‌خوبی نشان می‌دهد، تفکر ترامپی در بخشی از ساختار قدرت اروپا رخنه کرده است. 

در چنین شرایطی؛ آنچه نجات دهنده برجام است، کشورهای اروپایی طرف برجام به تعهدهای خود عمل کنند و طرح مسائل جدید و سخن گفتن از توافق‌جدید، چیزی جز توهم نیست، چرا که ایران، کشوری مستقل است و درباره مولفه‌های بازدارندگی و حوزه نفوذ خود گفت و گو نمی‌کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 بهمن 1398 - 14:10:0