تلاش درجهت جلب حمایت های بین المللی برای استقرار صلح در افغانستان

جمعه 4 بهمن 1398 - 13:12:11
تلاش درجهت جلب حمایت های بین المللی برای استقرار صلح در افغانستان

تهران - الکوثر : وزارت دولت در امور صلح افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از تلاش دولت این کشور درخصوص جلب حمایت بین‌المللی برای برقراری  روند صلح در این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این بیانیه آمده است که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان دستورداده برای  «تقویت اجماع جهانی ،انسجام و هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در راستای صلح » در این کشور یک گروه بین المللی تشکیل شود.

این بیانیه می‌افزاید: رهبری این گروه نیز با دولت افغانستان خواهد بود و «عبدالسلام رحیمی» وزیر دولت در امور صلح نیز تاکنون با سفرای کشورهای روسیه، اسپانیا، ترکمنستان، اندونزی و عربستان درباره ایجاد این گروه دیدار کرده است. 

تلاش برای تشکیل گروهی متشکل از برخی کشورها برای جلب حمایت های بین المللی از استقرار صلح در افغانستان نخستین گام وزیر صلح این کشور است که چندی پیش بدنبال انحلال شورای عالی صلح مامور تشکیل وزارتخانه امور صلح و پیگیری بزرگترین مطالبه ملی برای برقراری ثبات و آرامش در افغانستان شد.

عبدالسلام رحیمی وزیر صلح دولت وحدت ملی افغانستان برای اجرای دستور اشرف غنی جهت تشکیل گروه بین المللی برای جلب حمایت جامعه جهانی از استقرار صلح در این کشور در مرحله اول تلاش کرده با رایزنی با برخی سفرای خارجی در کابل درباره شکل گیری  این گروه، نظر مساعد دولت های آنان را نیز در این زمینه  بدست آورد.

دستور اشرف غنی برای تشکیل این گروه در شرایطی که دولت آمریکا با نادیده گرفتن نقش دولت کابل در روند صلح، عملا حاکمیت ملی افغانستان را بیش از پیش تضعیف کرده است گامی برای تحت تاثیر قرار دادن سیاست های یکجانبه گرایانه کاخ سفید در خصوص تحولات این کشور به خصوص مسئله بسیار حیاتی صلح است .

رییس جمهوری افغانستان به این نتیجه رسیده است که دولت آمریکا گوش شنوایی برای شنیدن خواسته های آن کشور درباره لزوم حضور نمایندگان دولت کابل در روند گفت وگوهای صلح با طالبان ندارد و بر این اساس با اتخاذ تصمیم برای تشکیل این گروه بین المللی درصدد برآمده با جلب حمایت جامعه جهانی، راهکاری جدید برای خاتمه جنگ و برقراری صلح ارائه کند.

باتوجه به آنکه گروه طالبان تاکنون به حضور در گفت وگوهای دو جانبه با دولت افغانستان برای پایان جنگ واکنش مثبتی نشان نداده است، اشرف غنی امیدوار است بتواند از طریق چندجانبه گرایی در مدل مذاکرات صلح از طریق تشکیل این گروه بین المللی، نظر مساعد طالبان را برای حضور در نشست های صلح که علاوه بر دولت کابل نمایندگان کشورهای دیگر نیز حضور دارند، جلب کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 بهمن 1398 - 12:53:28