افشای فشار ترامپ به اروپا برای اجرایی کردن سازوکار ماشه

جمعه 27 دی 1398 - 10:57:44
افشای فشار ترامپ به اروپا برای اجرایی کردن سازوکار ماشه

تهران - الکوثر : به رغم ادعای اروپایی ها درباره لزوم حفظ توافق هسته ای برجام ، تروئیکای اروپایی مرکب از آلمان، فرانسه و بریتانیا روز سه شنبه سازو کار حل اختلافات در برجام را فعال کردند که عملا به معنای تهدید ایران برای اعمال مجدد تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اکنون ابعاد جدیدی از پشت پرده این اقدام اروپایی ها آشکار شده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز چهارشنبه  15 ژانویه به نقل از منابع آگاه در اتحادیه اروپا گزارش داد که دولت ترامپ هفته گذشته به‌صورت محرمانه مقامات سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا را به وضع تعرفه‌های 25 درصدی بر خودروهای اروپایی تهدید کرده و آنها را برای فعال‌سازی سازو کار حل اختلاف در برجام تحت فشار گذاشته است. یک مقام اروپایی که خواسته نامش فاش نشود، به واشنگتن‌پست گفته که دولت آمریکا این تهدید را نه از طریق سفارتخانه‌های خود، بلکه به‌طور مستقیم به دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا اطلاع داده است.

هر چند درهفته های اخیر برخی مقامات اروپایی از جمله ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بودند که مشغول بررسی فعال‌سازی این ساز‌وکار هستند ، اما با توجه به اینکه آمریکا شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا محسوب می شود ، به نظر می رسد که تهدید دولت ترامپ نیز دراجرایی کردن سازو کار حل اختلاف در برجام  موثر بوده است.

توافق هسته‌ای برجام در ژوئن 2015 بین ایران و گروه 1+5  حاصل شد. اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ در ژانویه 2017 بهانه جویی های وی درباره این توافق بسیار مهم برای حفظ صلح و امنیت بین المللی آغاز شد. ترامپ بارها برجام را بدترین توافق ممکن برای آمریکا نامید و سرانجام نیز در 8 مه 2018 از آن خارج شده و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران را در دو مرحله آغاز کرد که به ویژه شامل تحریم صادرات نفتی ایران می شود. دونالد ترامپ خواهان فرو پاشی برجام و انعقاد توافق جدید با ایران است که در آن همه نگرانی ها ادعایی واشنگتن درباره اقدامات و سیاست های ایران گنجانده شود.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی نیز به رغم قول های بسیار برای کاهش تاثیرات منفی این تحریم ها از طریق تدابیری مانند ایجاد سازو کار ویژه تبادل مالی و تجاری با ایران موسوم به اینستکس، عملا کاری انجام ندادند. در واکنش به بی عملی اروپایی ها، ایران نیز در پنج گام با فواصل 60 روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید کرده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای 36 و 26 توافق انجام شده و به‌معنای نقض توافق نیست. تهران در مه 2019 پس از اعلام نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته‌ای خود، اعلام کرده که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود و تنها زمانی تعهدات هسته‌ای خود را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد که طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند.

مساله مهمی که اکنون در پس پرده اقدام خصمانه اروپایی ها با اجرایی کردن سازوکار حل اختلاف آشکار شده در وهله نخست ناتوانی اروپا در مقابل آمریکا و واکنش های انفعالی آن و در وهله دوم استفاده گسترده آمریکا از قدرت "نیمه سخت" یعنی قدرت اقتصادی در قالب تحریم ها و مجازات های اقتصادی برای رسیدن به اهداف خود در عرصه سیاست خارجی است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  با انتقاد از تبعیت اروپایی‌ها از سیاست‌های مُخرب آمریکا درباره برجام، تصریح کرد، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به خود اجازه می دهد تا با قلدری  ، تعهداتش را نقض کند.

دولت ترامپ معتقد است که برای تحقق اهداف خود درباره دیگر کشورها، اعمال فشار به ویژه اجرای تحریم در قالب قدرت "نیمه سخت" ابزار موثر و کارآمدی است. اکنون واشنگتن برای وادار ساختن اروپایی ها به اجرای خواسته واشنگتن  درباره برجام، آنها را تهدید به اعمال تعرفه های جدید بر خودروهای صادراتی به آمریکا می کند که این به مثابه مجازات تجاری علیه کشورهای اروپایی به ویژه آلمان محسوب می شود که اقتصادی صادرات محور دارد. در واقع ترامپ در چارچوب رویکرد یکجانبه گرایی و استفاده از زور در عرصه خارجی برای تحمیل هژمونی آمریکا حتی علیه متحدان اروپایی خود، هیچ ابایی از اعمال تحریم ها و مجازات های تجاری و اقتصادی ندارد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 27 دی 1398 - 6:34:29