فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام

چهار شنبه 25 دی 1398 - 16:5:36
فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام

تهران - الکوثر : سه کشور اروپایی، مکانیسم حل اختلافات توافق هسته ای با ایران - برجام را فعال کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ ای مشترک همسو با سیاست های ضد ایرانی کاخ سفید و بدون اشاره به بدعهدی های آمریکا، مدعی شدند « با توجه به اقدامات ایران و این که این کشور به تعهداتش در برجام پایبند نیست، به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم».  

با این حال ، جوزف بورل ، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای با اشاره به تصمیم سه کشور اروپایی اعلام کرد : هدف این سازوکار حل مسائل مربوط به اجرای توافق نامه در چارچوب کمیسیون مشترک است. در این راستا، من به هدف وزرای امور خارجه برای حفظ برجام به امید یافتن راهی برای پیشبرد بن بست از طریق گفت و گوی دیپلماتیک سازنده توجه می کنم».

در توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که با خروج امریکا اکنون به 1+4 بدل شده است ، نحوه تشکیل کمیسیون حل اختلاف تشریح شده است . در ماده 36 این سند آمده است که اگر ایران یا هر یک از کشورهای گروه 1+5 در مورد عدم پایبندی طرف ماقبل اعتراضی داشتند، کمیسیون حل اختلاف فعال می شود.

این کمیسیون در ابتدا با حضور معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو و در صورت لزوم با حضور وزرای خارجه برگزار می شود تا موارد نقض برجام را بررسی کنند. در عین حال پیش بینی شوده است که هیات مشورتی مرکب از سه  عضو شامل یک عضو از طرف شاکی و یک عضو از طرف مقابل به همراه یک عضو بی طرف تشکیل جلسه دهند و نظر غیر الزام آور ارائه نمایند. در نهایت اگر کشور یا کشورهای معترض طی زمان یعیین شده قانع نشدند، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد . 

در ماده 37 برجام، به نحوه رای گیری در شورای امنیت و بازگشت احتمکالی تحریم های این نهاد بین المللی علیه ایران که به مکانیسم ماشه شهرت یافته، اشاره شده است . 

به عبارت دیگر، تصمیمی که سه کشور اروپایی برای تشکیل کمیسیون حل اختلاف برجام اتخاذ کرده اند، با موضوع مکانیسم ماشه تفاوت دارد و قرار است در این کمیسیون به اختلافات موجود میان ایران و سه کشور اروپایی بپردازد. اروپایی ها مدعی هستند که اقدامات تهران در چارچوب کاهش تعهدات تدریجی ایران در چارچوب برجام، زمینه را برای تشکیل کمیسیون حل اختلاف فراهم کرده است.

در حالی که ایران بعد از ماه ها صبر و انتظار در قبال عهد شکنی امریکا و بی عملی اروپا ، سرانجام به شکل گام به گام ، برخی تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود. با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران، منافع تصریح شده تهران در برجام زیر پاگذاشته شد و اروپایی ها نیز اراده جبران خسارات وارد شده به ایران را نشان ندادند. 

اکنون به نظر می رسد اروپایی ها با توسل به ماده 36 برجام قصد دارند ایران را برای توقف کاهش تعهدات برجامی تحت فشار قرار دهند و زمینه را برای جایگزینی برجام با توافق جدید مد نظر دونالد ترامپ ، رییس جمهوری امریکا فراهم آورند . این در حالی است که تجربه دو سال گذشته نشان داده است که ایران هر فشاری را با فشار متقابل جواب می دهد و نادیده انگاشتن حقوق خود را بر نمی تابد .

از این رو قابل انتظار خواهد بود که اگر اروپایی ها قصد داشته باشند از مکانیسم حل اختلاف در برجام به موضوع مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران برسند ، با واکنش قاطع ایران مواجه شوند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 دی 1398 - 16:3:20