آمریکا عامل تنش در خاورمیانه از منظر چین

جمعه 20 دی 1398 - 18:37:36
آمریکا عامل تنش در خاورمیانه از منظر چین

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آمریکا را عامل تنش های کنونی در منطقه غرب آسیا دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «گنگ شوانگ» در نشست خبری در پکن با اشاره به تنش های کنونی در منطقه غرب آسیا گفت، آمریکا با خروج یک جانبه از برجام ، نقض حقوق بین المللی و دعوت سایر طرف ها برای خروج از برجام، ریشه اصلی تنش ها در منطقه غرب آسیا است.
موضع گیری جدید چین درباره تنش ها درغرب آسیا اگرچه همسو با رویکرد انتقادی این کشور از یکجانبه گرایی آمریکا است اما از این حیث که در این مقطع حساس، چین برخلاف گذشته بی درنگ مقصر را معرفی و به آن تاخته، موضعی درخور و قابل تامل است. 
در روزهای اخیر اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران ،‌ غرب آسیا را در آستانه تنشی خطرناک قرار داد . فوران خشم مردم در خیابانهای دهها کشور از هند و پاکستان گرفته تا عراق‌،  سوریه،‌ ترکیه و ... نشان داد اقدام آمریکا تا چه اندازه یکی از مناطق راهبردی و ژئو استراتژیک جهان را ملتهب کرده است. در چنین فضایی شاید بسیاری از غربی ها انتظار داشتند چین با توجه به حجم بالای مبادلات اقتصادی با آمریکا به سبک گذشته موضعی خنثی اتخاذ کند اما سخنان مقامات چینی در روزهای اخیر به خوبی گویای این واقعیت است که پکن هم به مانند بسیاری از بازیگران مطرح جهان همچون روسیه، به خوبی به نیات شوم آمریکایی ها در غرب آسیا پی برده است . 
این موضع گیری همچنین نشانه میزان بالای اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای چین است؛ هم از این زاویه که ایران با سیاست امنیت ساز خود منافع بازیگران زیادی همچون چین را تامین می کند و هم از این منظر که ایران بعنوان شریک راهبردی چین بازیگری نیست که در معادلات دولتمردان پکن نادیده گرفته شود. بعلاوه، موضعگیری فعالانه پکن در ضدیت با رویکرد یکجانبه و تنش زای کاخ سفید نشان می دهد که از منظر پکن، در تقابل بین آمریکا و ایران این تهران است که از منظر قوانین بین المللی و دیگر معیارهای موجود در طرف درست تاریخ ایستاده است.  

"جین تسان رونگ " رییس مرکز مطالعات راهبرد خارجی چین وابسته به دانشگاه خلق این کشور می گوید: "ترور مقام ارشد نظامی یک کشور مستقل در حالت غیر جنگی از سوی آمریکا جنایت مسلم است و "تروریسم دولتی" به شمار می رود. در سنت سیاسی آمریکا، اگر این کشور با اعمال فشار نتواند به هدف خود برسد، از روش های افراطی استفاده می کند. معمولا آمریکا اول به قانع کردن سران دیگر کشورها می پردازد، اگر موثر نباشد، فشار و تحریم را اعمال می کند تا آن کشورها سازش کنند. اگر بازهم اثر بخش نباشد، آمریکا از روش های افراطی از جمله ترور استفاده می کند."  
تجربه تاریخی موضع گیری چینی ها در مسایل مختلف نشان می دهد مقامات این کشور در هر موضع گیری معمولا تمام جوانب را در نظر می گیرند. در موضوع تنش های کنونی در غرب آسیا هم قطعا اعلام نظر فوری چین در مخالفت با تنش آفرینی آمریکا را باید حرکتی در راستای جلوگیری از به آتش کشیدن منطقه غرب آسیا از سوی جنگ افروزان حاکم بر آمریکا قلمداد کرد. اگرچه ایران با پاسخ قاطع و با صلابت خود به اقدام تروریستی آمریکا پاسخ داد اما روشن است که این اقدام به تنهایی برای رهاندن منطقه از شر سیاستهای نادرست کاخ سفید کافی نیست بلکه این کشورهای منطقه و دیگر کشورهای موثر جهان همچون چین و روسیه هستند که باید در فرایند امنیت سازی در منطقه دست به دست هم بدهند. رزمایش دریایی اخیر چین و روسیه با ایران یکی از این دست اقدامات امنیت ساز است که نشان داد که این کشورها تصمیم خود را گرفته اند و در مقابل رفتار کوته بینانه واشنگتن قدعلم کرده اند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 20 دی 1398 - 18:29:32