ادعای گزافه واشنگتن در باره تشدید تحریم ها علیه ایران

سه شنبه 10 دی 1398 - 15:22:52
ادعای گزافه واشنگتن در باره تشدید تحریم ها علیه ایران

تهران - الکوثر : آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفته و در این راستا پس از خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 شدید ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به رغم بی نتیجه بودن این تحریم ها واشنگتن هم چنان بر افزایش تحریم ها تاکید می کند.  

در این راستا "برایان هوک" رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه  گفت آمریکا در سال آینده میلادی هم به تحریم ایران ادامه داده و این تحریم‌ها را تشدید می‌کند. هوک با بیان اینکه واشنگتن ممکن است بر میزان تحریم‌های ایران بیافزاید، گفت آمریکا از آثاری که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران داشته، راضی است. 

وی مدعی شد که اقتصاد ایران «در حال تضعیف است و با افزایش تحریم‌های ما در سال ۲۰۲۰، بیش از پیش هم تضعیف خواهد شد.» هوک با بیان اینکه رشد اقتصادی ایران در حال حاضر منفی است، مدعی شد در صورتی که ایران سیاست‌های خود را تغییر ندهد، با «فروپاشی اقتصادی» روبرو می‌شود.
آمریکا  بارها اعلام کرده که  هدف از "کارزار فشار حداکثری" علیه ایران،  رسیدن به توافقی جدید با تهران است که در آن به همه مسائل مورد نظر آمریکا پرداخته شود. دولت ترامپ بارها تاکید کرده که بی سابقه ترین تحریم ها در طول تاریخ را برای وادار کردن ایران به تسلیم در برابر خواسته های نامشروع و غیر قانونی واشنگتن علیه ایران اعمال می کند. آمریکایی ها بدون توجه به بی نتیجه بودن تحریم های خود در تغییر رفتار تهران و یا اجابت خواسته های واشنگتن هم چنان بر طبل تحریم ها و تشدید فشارها علیه ایران می کوبند.

به رغم اقدامات خصمانه واشنگتن، ایران بارها تاکید کرده است که تسلیم فشارهای آمریکا به منظور تسلیم دربرابر خواسته‌ های استکباری آن نمی شود . ضمن اینکه نهادهای بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تخلیه شده و اقتصاد ایران می‌تواند از سال آینده میلادی به روند عادی بازگردد. 
واشنگتن قبلا ادعا می کرد که ملاحظات حقوق بشری را در بحث تحریم ها علیه ایران رعایت می کند اما اکنون آشکارا این ملاحظات را کنار گذاشته است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا از «جنگ اقتصادی» سخن می‌گوید گفت: «من نامش را تروریسم اقتصادی می‌گذارم؛ چون مردم عادی را هدف قرار داده است».
وزارت خزانه‌داری آمریکا در دستورالعملی که در اواسط دسامبر 2019 در  وب‌سایت آن قرار گرفت اعتراف کرد که یکی از اهداف تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش کشتیرانی ایران، ایجاد محدودیت برای مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران است.  تا قبل از این مقامات آمریکایی مدعی بودند که اقلام غذایی و دارویی از این تحریم ها مستثنی هستند . با این حال با صدور دستور العمل اخیر وزارت خزانه داری ، واشنگتن حتی این ادعای ظاهری را نیز کنار نهاده و آشکارا بر تشدید فشار بر مردم ایران با ایجاد محدودیت درزمینه تامین مواد غذایی و اقلام دارویی تاکید می کند.

یکی از جنبه های آشکارا ضد انسانی تحریم های آمریکا علیه ایران، ایجاد محدودیت های تعمدی به منظور ممانعت از دستیابی ایرانیان به داروهای حساس و حیاتی به ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری های خاص است . به نوشته تارنمای "اس آر اف"سوئیس : آمریکا برای اعمال فشار به ایران، این کشور و تمام طرف‌هایی را که با آن داد و ستد کند، تحریم کرده است. اما این اقدام موجب کمبود اقلام دارویی و غذایی در ایران شده و جان بسیاری افراد به ویژه بیماران سرطانی را به خطر انداخته است.
بی نتیجه بودن تحریمهای غیر انسانی واشنگتن برای وادار کردن تهران به قبول خواسته های غیر قانونی و زیاده طلبانه آن ، باعث شده تا دولت ترامپ هر گونه تعارف و پرده پوشی در رابطه با ایران را کنار گذاشته وآشکارا اقدامات ضد بشری خود علیه مردم ایران را تشدید کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 10 دی 1398 - 15:20:43