تاکید لاوروف بر حفظ برجام و تنش آفرینی غرب در خلیج فارس / تحلیل

سه شنبه 10 دی 1398 - 12:49:8
تاکید لاوروف بر حفظ برجام و تنش آفرینی غرب در خلیج فارس / تحلیل

تهران - الکوثر : روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 همواره بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرده و خواهان اقدامات جدی و موثر طرف های اروپایی برجام در این زمینه شده است

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مسکو در عین حال بر نقش منفی غرب در خلیج فارس تاکید کرده و بر طرح های ایران برای برقراری امنیت و ثبات در این منطقه صحه نهاده است.  

در این راستا "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه 30 دسامبر در دیدار با "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران، بر نقش مخرب آمریکا در زمینه برجام تاکید کرد. لاوروف گفت: برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه 2231 تایید شده، ولی آمریکا نه تنها از برجام خارج شد، بلکه نمی‌گذارد اعضای سازمان ملل متحد این قطعنامه را اجرا کنند.

روسیه بارها بر ضرورت حفظ برجام و اهمیت آن برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و ضرورت ایجاد توازن بین حق و تکلیف درباره برجام تاکید کرده است. غربی ها اعم ازاروپایی ها و حتی آمریکا که از این توافق خارج شده است، همواره بر ضرورت ادامه ایفای تعهدات ایران در چارچوب برجام تاکید می کنند. غربی ها کاهش تعهدات برجامی ایران در قالب گام چهارم را محکوم کرده و خواهان خوداری ایران از ادامه این روند و بازگشت به وضعیت قبلی شده اند.

این در حالی است که ایران درچارچوب منافع ملی خود اجرای برجام را پذیرفته و زمانی که به دلیل خروج یکی از اعضای آن یعنی آمریکا و اعمال مجدد تحریم ها ، تحت فشار قرار گرفته انتظار دارد که اعضای گروه 1+4 به ویژه اروپایی ها تعهدات خود ذیل برجام را به انجام رسانند. این تعهدات درباره اروپایی ها شامل کاهش تاثیرات منفی تحریم های آمریکا از طریق ایجاد سازو کارهایی برای ادامه تعاملات اقتصادی، تجاری و نفتی با ایران و نیز تامین نیازمندی های آن است. البته آمریکا دراین زمینه مانع تراشی های زیادی کرده و تمام تلاش خود را صرف فروپاشی برجام می کند.

واشنگتن ضمن درخواست از دیگر کشورها برای ندادن آنچه بر اساس برجام به ایران تعلق می‌گیرد، از تهران نیز می‌ خواهد ضمن اجرای کامل همه تعهدات خود، درعوض هیچ چیزی دریافت نکند. این موضع غیرمنطقی و غیرقانونی واشنگتن انتقاد گسترده اعضای گروه 1+4 و سازمان ملل متحد را موجب شده است.

مساله دیگری که وزیر خارجه روسیه درخصوص آن ابراز نگرانی کرد، افزایش تنش‌ها در حوزه خلیج‌فارس بود. از دیدگاه لاوروف، غرب به طور ساختگی به تنش‌ها در این منطقه دامن می‌زند. لاوروف با بیان اینکه روسیه ابتکار گفتگو در خلیج فارس و ایران ابتکار صلح هرمز را پیشنهاد کرده‌اند، عنوان کرد: هر دو ابتکار در راستای ثبات سازی در منطقه صورت می‌گیرد.

روسیه در راستای ایجاد ثبات و ایجاد نظام امنیت منطقه ای در خلیج فارس در ژوئیه 2019 مفهوم «امنیت جمعی برای منطقه خلیج فارس» را با هدف ایجاد یک سازوکار همکاری منطقه‌ای اعلام کرد و در مرحله بعد، آن را به عنوان یک سند در سازمان ملل متحد به ثبت رساند. 

در این سند آمده است:«در شرایط کنونی، اقدام موثر و پر توانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای بهبود اوضاع و ثبات بیشتر در خلیج فارس و فائق آمدن بر شرایط بحرانی طولانی منطقه مورد نیاز است.» 

از دیدگاه مسکو، ایجاد یک نظام امنیتی در خلیج فارس می‌تواند برای تحکیم فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در منطقه بسیار مهم باشد. حساسیت روسیه درباره اوضاع خلیج فارس  با توجه به اقدامات مخرب آمریکا در این منطقه معنا پیدا می کند. آمریکا در ماه های اخیر در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران، ضمن تلاش برای اعمال بی سابقه ترین تحریم ها، بر حضور نظامی خود در خلیج فارس به بهانه حفظ امنیت متحدان منطقه ای اش افزوده است.

با این حال این اقدامات نتیجه عکس داده و منجر به  افزایش برخوردها و تنش ها در این حوزه ژئو استراتژیک شده است. با توجه به روند کنونی رفتار آمریکا در قبال ایران با خروج از برجام و تشدید تحریم ها و نیز اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس، مسکو خواهان تغییر رفتار و رویکرد غرب به ویژه آمریکا درباره ایران شده تا بدین ترتیب زمینه بروز ثبات و آرامش در خلیج فارس فراهم شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 10 دی 1398 - 12:32:25