مخالفت روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

جمعه 6 دی 1398 - 16:20:31
مخالفت روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

تهران - الکوثر : طبق توافق هسته ای برجام قرار است تحریم تسلیحاتی ایران در  18 اکتبر 2020 خاتمه یابد. با این حال آمریکا که در مه 2018 از این توافق خارج شده، مخالفت شدید خود را با این امر اعلام کرده و این موضع واشنگتن موجب انتقاد مسکو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران سال آینده منقضی می‌شود و تمدیدی در کار نخواهد بود. 

ریابکوف تاکید کرد که طبق «اصل لزوم وفای به عهد» موضوعاتی که در چارچوب برجام مورد توافق ایران و طرفین دیگر برجام و تدوین‌کنندگان مشترک قطعنامه 2231 شورای امنیت، مورد توافق قرار گرفتند از جمله لغو تحریم تسلیحاتی ایران باید اجرایی شوند. 

به گفته وی ؛ آن چه به اصطلاح تحریم تسلیحاتی گفته می‌شود بُعد دیگری هم دارد. این امر صادرات سلاح توسط ایران را هم ممنوع می‌کند. مطابق توافق‌ها، به دلیل پایان دوره اعتبار، هر دو محدودیت سال آینده منقضی می‌شوند و تمدیدی در کار نخواهد بود.
طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، واردات یا صادرات تسلیحاتی به ایران یا از ایران به مدت پنج سال ممنوع شده است. این ممنوعیت در اکتبر 2020 منقضی می‌شود. نزدیک شدن موعد پایان تحریم های تسلیحاتی علیه ایران، دولت ترامپ را به تکاپو انداخته تا به زعم خود، با تحریک دیگر کشورها، زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را فراهم کند.

هدف واشنگتن در عین حال تلاش برای تضعیف و در نهایت لغو توافق هسته ای برجام با هدف ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران است. با این حال هیچ یک از اعضای گروه 1+4 تاکنون اعتراضی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران نکرده و اعتراض و ابراز نگرانی آمریکا را ناموجه می دانند. تاکید روسیه بر ضرورت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران نیز در چارچوب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت صورت گرفته است.

در مقابل، مقامات ارشد امریکایی از جمله "مایک پمپئو" وزیرامور خارجه آمریکا در ماه های اخیر بارها خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده اند. پمپئو با انتشار یک توئیت در 12 اوت 2019 نسبت به پیامدهای پایان دوره پنج‌ساله تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داد. پمپئو در توئیت خود تاکید کرد که زمان در حال سپری شدن است و تا پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای امنیت فرصت زیادی باقی نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در 18اکتبر 2019 نیز انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در سال2020 را باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه دانست. پمپئو در پیامی توئیتری نوشت: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران یک سال دیگر به خاطر توافق معیوب [هسته‌ای] ایران منقضی می‌شود. کشورهایی مثل روسیه و چین قادر خواهند بود سلاح‌های پیشرفته به ایران بفروشند. حکومت ایران هم آزاد خواهد بود که به هرکسی سلاح بفروشد. 
آمریکا بزرگترین فروشنده تسلیحات به منطقه غرب آسیا بوده و ده ها میلیارد دلار در سال های اخیر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سلاح فروخته است. فقط در یک مورد، دونالد ترامپ در سفر به عربستان در مه  2017 قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با رژیم سعودی امضا کرد. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به  فروش کلان تسلیحات آمریکا به عربستان و امارات گفته است: سیاست‌های آمریکا ثبات و صلح در منطقه را به مخاطره انداخته است. آمریکا منطقه را به "بشکه باروت" تبدیل کرده است. 

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سال هاست که به دلیل تحریم های گسترده، تسلیحات عمده ای را که به موجب قطعنامه های سازمان ملل متحد، خرید آنها توسط ایران ممنوع بوده را خریداری نکرده و درعوض با تکیه به استعدادها و توانمندی های داخلی گام های بسیار بزرگی در زمینه  طراحی و ساخت انواع تسلیحات زمینی، هوایی، دریایی، موشک ها و تجهیزات الکترونیکی و حسگرها برداشته و حتی قابلیت صادرات برخی تسلیحات را نیز پیدا کرده است. در واقع واشنگتن از تقویت قدرت دفاعی ایران بیمناک است و به همین دلیل بر خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت، خواسته غیرمشروع مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را بیان کرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 6 دی 1398 - 16:18:24