رزمایش ایران، روسیه و چین ؛ رزمایشی سه‌جانبه با پیام جهانی 

جمعه 6 دی 1398 - 9:59:36
رزمایش ایران، روسیه و چین ؛ رزمایشی سه‌جانبه با پیام جهانی 

تهران - الکوثر : نخستین رزمایش دریایی سه‌جانبه ایران ، روسیه و چین درچارچوب تقویت و افزایش امنیت تجارت بین‌المللی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هدف از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند را تحکیم امنیت در منطقه عنوان کرد.  
امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در مشهد گفت: رزمایش مشترک دریایی ایران،روسیه و چین در اقیانوس هند با هدف تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، برگزار می شود.
دریادار خانزادی افزود: رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در منطقه چابهار آغاز می شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امنیت منطقه شمال اقیانوس هند گفت: تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان منطقه امنی است که این امنیت حاصل تلاش نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. 
دریادار خانزادی امنیت دریایی منطقه را پایدار دانست و ابراز امیدواری کرد با برگزاری رزمایش مشترک ایران،روسیه و چین، اقتدار نیروی دریایی در منطقه افزایش یابد.
نخستین رزمایش دریایی سه‌جانبه ایران، روسیه و چین درچارچوب تقویت و افزایش امنیت تجارت بین‌المللی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان از فردا (جمعه) آغاز می‌شود. 
ایران همواره به امنیت دریایی توجه داشته است و ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش ایران در همین چارچوب در مناطق مختلف دریایی حضور موثر دارند. مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی هدف اصلی ماموریت ناوگروه‌های اعزامی نیروی دریایی ارتش ایران به آب‌های بین‌المللی است که نقش مهمی در برقراری امنیت دریایی برای تجارت بین‌المللی از طریق آبراه‌های بین‌المللی دارد. 
یکی از مناطق مهم تجارت بین‌المللی دریایی، شمال اقیانوس هند و دریای عمان است و حاکم بودن امنیت‌پایدار در این منطقه همواره مورد توجه کشورها بوده است. درهمین چارچوب ایران، روسیه و چین تا دو روز آینده رزمایش مشترک دریایی را با دو کار ویژه مهم "امنیت دریایی" و "امدادرسانی دریایی" شروع می‌کنند.
هر سه کشور ایران، روسیه و چین تجربه‌های مشترکی در زمینه دریایی دارند که با برگزاری رزمایش مشترک و به اشتراک‌گذاری این تجربه‌ها، امنیت جمعی دریایی را در منطقه راهبردی شمال اقیانوس هند و دریای عمان بیش از پیش تضمین می‌کند. 
تردد گسترده کشتی‌ها از منطقه راهبردی اقیانوس هند و دریای عمان به‌عنوان شریان اصلی تجارت بین‌المللی و انرژی بیش از پیش توجه به مقوله امنیت را دوچندان می‌کند و درهمین چارچوب، برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین معنای مهمی در بعد منطقه‌ای و جهانی دارد.
نخستین پیام این رزمایش مشترک این است که کشورهای منطقه بانی اصلی برقراری امنیت در شاهراه اصلی تجارت دریایی هستند و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای کمکی به این مقوله اساسی نمی‌کند.
پیام دیگر رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، سیاسی است و نشان از همکاری راهبردی سه کشور در عرصه‌های مختلف از جمله همکاری دریایی- نطامی- امدادی است.
علاوه بر این، روسیه متحد راهبردی ایران در عرصه سیاسی و همکاری نظامی در منطقه است و چین هم بزرگترین خریداران نفت ایران است و در نتیجه، همکاری این سه کشور در برگزاری رزمایش مشترک دریایی دارای پیام برای دیگر قدرت‌هاست.  
در همین زمینه، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی درباره رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان به نقل از تحلیلگران ژئوپولتیک و روابط بین‌الملل نوشت: این رزمایش در واقع نمایش قدرت در برابر آمریکاست. 
رزمایش دریایی سه کشور و قدرت بزرگ ایران، روسیه و چین در عرصه جهانی رویداد معناداری است و نشان می‌دهد، این کشور علاوه بر سطح خوب همکاری سیاسی در عرصه نظامی هم به‌دنبال گسترش همکاری هستند که نتیجه آن تضمین امنیت جمعی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 6 دی 1398 - 9:29:17