اعلام آمادگی ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به لیبی

یک شنبه 1 دی 1398 - 18:18:21
 اعلام آمادگی ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به لیبی

تهران - الکوثر : فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه می گوید در صورت درخواست دولت وفاق ملی لیبی ، دولت آنکارا آماده اعزام نیروی نظامی به این کشور است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، فواد اوکتای همچنین اعلام کرد : هدف آنکارا مقابله با ادامه حملات مسلحانه علیه حکومت مشروع لیبی است.   

اظهارات فواد اوکتای درحالی است که ، پیش از این ، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی این کشور (تی آر تی) از آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به لیبی خبر داده بود.  

در این گفتگو که سه شنبه هفته گذشته انجام شد، اردوغان طی اظهاراتی تهدیدآمیز گفته بود :« آنکارا برای اعزام نیرو به لیبی از کسی اجازه نمی گیرد.» 

ترکیه و لیبی در روز 27 ماه گذشته میلادی (نوامبر) درجریان سفر "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا ، توافقنامه همکاری های نفتی- امنیتی و دریایی امضاء کردند.  

برغم اعتراض های منطقه ای و جهانی به امضای این توافقنامه ها ، "فاتح دونمز" وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد:« کشورش بوسیله مؤسسه های مجاز خود ، به اکتشاف نفت و گاز در مناطقی اقدام خواهد کرد که شامل توافق اخیر ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی است.» 

پیش از امضای این توافقنامه مقام های دولت آنکارا به بهانه حمایت از جمهوری خودخوانده قبرس شمالی ، تلاش می کردند بر اساس منافع ملی ترکیه ، حضور این کشور را در دریای مدیترانه گسترده تر کنند.

این رویدادها ، بویژه تلاش ترکیه برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه با واکنش های منفی کشورهای این منطقه بویژه یونان ، جمهوری قبرس و حتی مصر مواجه شده بود. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز با این توافقنامه واکنش منفی نشان دادند.

به عنوان مثال، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به امضای توافقنامه اخیر ترکیه - لیبی با انتشار بیانیه ای ، اعلام کرد:« این توافقنامه غیرسازنده و تحریک آمیز است و در شرایط حساس کنونی تنش در شرق دریای مدیترانه را افزایش می‌دهد». 

با وجود این انتقادها، دولت ترکیه در پی امضای توافقنامه های اخیر با دولت وفاق ملی لیبی دو اقدام خطرناک دیگر را در دستور کار قرار داده است. اکتشاف نفت و گاز در محدوده آب های لیبی و تلاش برای اعزام نیرو به لیبی با هدف سرکوب نیروهای مستقر در شرق این کشور به رهبری خلیفه حفترگام بعدی دولت آنکارا به منظور اجرای توافقنامه اخیر با دولت لیبی است.

در این زمینه نیز کشورهای منطقه و جهان سکوت نکرده اند و به رفتار دولتمردان ترک واکنش منفی نشان داده اند. به عنوان مثال ، دولت روسیه اقدام ترکیه برای اعزام نیرو به لیبی را بسیار خطرناک و تحریک کننده قلمداد کرد.   

جدا از تمامی  بازتابهای رفتار ترکیه در کشورهای منطقه و جهان ، تردیدی نیست که با آشفتگی اوضاع در لیبی ، تروریست های وابسته به جریان داعش امکان ظهور و بروز دوباره خواهند یافت.

در همین ارتباط ، "طارق مگریسی" کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا اخیرا گفته است:« جنگ و هرج و مرج در لیبی ممکن است باعث قدرتمند شدن داعش و افزایش موج جدید مهاجرت به اروپا شود». 

با توجه به این واقعیت ها ، باید گفت: تحرکات اخیر ترکیه تنش های جدید درمنطقه مدیترانه را تشدید خواهد کرد و  دولت آنکارا در صورت ادامه این روند  منافع خود را دردریای مدیترانه بیش ازپیش ازدست خواهد داد.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 دی 1398 - 15:16:23