نمایش قدرت و دیپلماسی‌اسلامی در مالزی

شنبه 30 آذر 1398 - 9:25:57
نمایش قدرت و دیپلماسی‌اسلامی در مالزی

تهران - الکوثر : سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مالزی و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای اسلامی و میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس کوالالامپور- 2019 نشان از اهمیت همکاری، همگرایی و قدرت اسلامی- آسیایی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایران به‌عنوان کشوری مهم در قاره آسیا در چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف علمی به ویژه علوم جدید از جمله نانو و بیوتکنولوژی موفقیت‌های مهمی کسب کرده است. 

اشتراک‌گذاری این موفقیت‌ها با دیگر کشورهای اسلامی در قاره آسیا، برآیند خوبی دارد و قدرت و نفوذ این کشورها را در جهانی که با یکجانبه‌گرایی آمریکا گریبان‌گیر است، دوچندان می‌کند.

"حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در بخشی از سخنرانی خود در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس کوالالامپور- 2019 گفت: تصمیم برای پیشرفت دنیای اسلام بر پایه همکاری استوار است، کشورهای اسلامی باید در کنار یکدیگر با هم همکاری کنند و زمینه‌های فراوانی برای هم‌افزایی در دنیای اسلام وجود دارد.  

کشورهای اسلامی در قاره کهن آسیا ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری گسترده دارند که هم‌افزایی در هر کدام از بخش‌های  اقتصادی، علمی، فرهنگی، دفاعی و حتی گردشگری به دایره قدرت و نفوذ قدرت جهان اسلام در همه عرصه‌ها می‌افزاید.

جمهوری اسلامی ایران، مالزی، اندونزی، ترکیه و پاکستان به‌عنوان کشورهای مهم اسلامی هر کدام با تجربه‌های مهم موفقیت‌ در عرصه‌های مختلف، با اشتراک‌گذاری توانمندی‌های خود علاوه بر رفع نیازهای همدیگر، به قدرتی موثر در عرصه جهانی تبدیل خواهند شد.

با توجه به وجود برخی رویکردهای انحصاری در جهان مانند انحصار دلار و آپارتاید یا تبعیض علمی در جهان، کشورهای اسلامی با هم‌افزایی می‌توانند تاثیر این رویکرد استعماری در جهان امروز را از بین ببرند.

در همین چارچوب، رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران کشورهای اسلامی در کوالالامپور سه پیشنهاد مهم را برای همکاری موثر کشورهای اسلامی اعلام کرد.

تأسیس "صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه بین کشورهای اسلامی" با هدف ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهان، تاسیس "مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی" و "امنیت سایبری" برای پیشگامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی و درنهایت تاسیس "بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال" سه پیشنهاد رئیس جمهوری اسلامی ایران است که با عملی شدن آن، قطب موثر و نافذی را در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد.

کشورهای اسلامی به‌سبب اشتراک‌های فراوان فرهنگی، زبانی، دینی و تمدنی به راحتی می‌توانند در عرصه‌های مختلف رویکرد غالبی را در جهان امروز ایجاد کنند و  به‌عنوان نهادی قدرتمند، مدیریت‌کننده معادلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جهان باشند.

ایجاد شبکه مشترک بانکی، ایجاد شبکه ریلی حمل و نقل و ایجاد شبکه گردشگری بین کشورهای اسلامی از جمله ظرفیت‌های فعال و عظیم در این کشورهاست که تحقق هر کدام، علاوه بر پیوند گسترده این کشورها، توان و نفوذ اقتصادی و سیاسی جهان اسلام را در عرصه بین‌المللی دوچندان می‌کند.   

تحقق این مهم می‌تواند درچارچوب نهادی تبلور یابد که رئیس جمهوری اسلامی ایران در میزگرد اولویت‌های توسعه و چالش‌ها در اجلاس کوالالامپور- 2019 آن را "مجمع توسعه اسلامی" پیشنهاد کرد و گفت: این حرکت آرمان‌های مشترک مسلمان‌ها را دنبال می‌کند و هرگز ضد مصالح هیچ مسلمانی یا هیچ جامعه اسلامی حرکت نخواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 آذر 1398 - 9:20:59