سفر روحانی به ژاپن ؛ دیداری با اهداف سیاسی و اقتصادی 

شنبه 30 آذر 1398 - 8:15:10
سفر روحانی به ژاپن ؛ دیداری با اهداف سیاسی و اقتصادی 

تهران - الکوثر : حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران  که به دعوت رسمی نخست وزیر ژاپن عازم این کشور شده بود ، روز شنبه توکیو را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این سفر را بسیاری از ناظران در چارچوب گسترش مناسبات ایران و ژاپن ارزیابی کرده اند.

نخست وزیر ژاپن در همین راستا  با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهوری ایران در آن کشور بر علاقه مندی کشورش بر گسترش روابط با ایران در همه عرصه ها تاکید کرد.  

از بعد سیاسی نیز؛ با توجه به دیدگاه های مشترک دو کشوردر قبال امنیت در منطقه؛ برجام  و موضوع هسته ای؛  گفت و گو های  روحانی و آبه شینزو حائز اهمیت  بوده است. 

«حسن روحانی» در مذاکراتش با «آبه شینزو» در خصوص برجام با بیان اینکه ایران همه تلاش خود را برای حفظ برجام در چارچوب تامین منافع خود انجام داده و خواهد داد خاطر نشان کرد؛ کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران بعد از خروج آمریکا از این توافق و کوتاهی اروپایی ها از عمل به تعهداتشان در چارچوب مفاد برجام بوده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص  امنیت در منطقه نیز تصریح کرد؛ تهران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشورهای منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشورهای منطقه ارسال شده است.نقض برجام و تحریم های غیر قانونی امریکا علیه ایران اقدامی بر خلاف موازین بین المللی است و با سیاست های کلان کشورهای نظیر ژاپن ،چین، روسیه  و اتحادیه اروپا و با اصول و مقررات تجارت آزاد جهانی مغایراست.

بنابر این نگرانی ژاپن در زمینه برجام و ادامه تنش در منطقه قابل درک است چراکه این روند  تأثیرات منفی  بر ثبات اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله ژاپن داشته است.  

بیش از ۸۰ درصد منابع انرژی ژاپن از تنگه هرمز عبور می‌کند و کوچک‌ترین اختلال در تأمین این منابع هزینه‌های سنگینی برای این کشور صنعتی در پی خواهد داشت. ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان و سومین وارد کننده بزرگ نفت پس از آمریکا و چین است و نمی تواند بازار انرژی ایران را نادیده بگیرد .

"ژاپن تایمز" در این باره در تحلیلی  خاطر نشان می کند که در این شرایط بسیار مهم و مفید خواهد بود که کشور بی طرفی مانند ژاپن وارد عمل شود.

آنچه مسلم است یکجانبه گرایی امریکا  تا کنون زیان های سنگینی را بر جامعه بین الملل تحمیل کرده است. به همین جهت همسویی و تبعیت از امریکا  به نفع صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی نیست. لذا؛ همانگونه که رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ابه شینزو تصریح کرد؛ باید ریشه ای نا امنی در منطقه را خشکاند.  

ترامپ در دو سال گذشته  از هر اقدامی که بزعم امریکا می توانسته به برجام  ضربه بزند  و یا مانع از پیشرفت ایران  شود خود داری نکرده است. 

همانگونه که  رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است : روش غیرقانونی آمریکا در خروج غیرمتعهدانه از توافق برجام ، نه برای آمریکا و نه هیچکدام از طرف های برجام سودی نداشت و ثابت کرد که تحریم سرنوشتی جز باخت - باخت برای هیچکس ندارد.

ژاپن کشوری است که در سیاست خارجی خود نشان داده به  اصول حاکم بر روابط بین الملل معتقد است. از اینرو انتظار می رود  که "آبه شینزو " نخست وزیر ژاپن نسبت به تهدید های واقعی در منطقه و جهان شناختی واقع بینانه داشته باشد و بدور از  فضا سازی های سیاسی هدایت شده از سوی امریکا و اسراییل علیه ایران ؛در جهت تقویت امنیت پایدار در منطقه  تلاش کند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ، در دیدار آبه شینزو نخست وزیر ژاپن  در سفرش در ماه ژوئن گذشته  به تهران ؛ با اشاره به صحبت های نخست وزیر ژاپن مبنی بر درخواست امریکا برای مذاکره درباره موضوع هسته ای گفتند: جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته ای با امریکا و اروپایی ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما امریکا زیر این توافق و قرارداد  قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق ها زده، مذاکره کند؟ 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 30 آذر 1398 - 7:55:34