برجام؛ فرافکنی انگلیس در اوج ناتوانی اروپا  

پنج شنبه 28 آذر 1398 - 11:11:5
برجام؛ فرافکنی انگلیس در اوج ناتوانی اروپا  

تهران - الکوثر : موضع‌گیری وزیر خارجه بریتانیا درقبال گام‌های کاهشی تعهدهای برجامی ایران نشان می‌دهد، اروپایی‌ها اراده واقعی برای عمل به تعهدهای خود در چارچوب برجام را ندارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "دومینیک راب"، وزیر خارجه انگلیس گام‌های کاهشی تعهدهای برجامی ایران را خطری برای بقای برجام دانست و مقابله با این اقدام ایران را خواستار شد. 

اولا؛ این موضع‌گیری وزیر خارجه بریتانیا پس از انتخابات اخیر در این کشور نشانه‌ای از رویکرد جدید بریتانیا دارد که با عملی شدن برگزیت، این کشور بیش از پیش با آمریکا در مساله برجام همراه خواهد شد. 

ثانیا؛ موضع‌گیری "دومینیک راب" در قبال سیاست کاهش تعهدهای برجامی ایران، بیش از پیش انفعال بریتانیا و اروپا را نشان می‌دهد، زیرا ایران پس از یکسال صبر راهبردی، این سیاست را در پیش گرفته است.

دولت ایران در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از برجام و سپس عملی نشدن تعهدهای طرف اروپایی، در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام، تعهدهای خود را با هدف برقراری توازن در این توافق چندجانبه کاهش داده است. 

به عبارت دیگر، این آمریکا و سپس اروپا هستند که تعهدهای خود را اجرایی نکردند و اکنون ایران برای حفظ برجام، سیاست کاهش تعهدها را در دستور کار قرار داده است.

در همین زمینه؛ "علی شمخانی"، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه‌شب در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس گفت: ایران برای حفظ و توازن تعهدهای برجامی، کاهش تعهدهای هسته‌ای صلح‌آمیز خود را در گام‌های مختلف آغاز کرده است.    

ایران تاکنون چهار گام کاهش تعهدهای برجامی خود را برداشته و در عین حال اعلام کرده است هر زمان طرف‌های اروپایی برجام به تعهدهای خود عمل کنند، این گام‌ها برگشت‌پذیر است. 

یک توافق چندجانبه زمانی قابل دفاع است که همه طرف‌های آن به تعهدهای خود عمل کنند اما اکنون برجام با بحران بدعهدی و ناتوانی اروپا روبروست.    

در چنین شرایطی، کشورهای اروپایی طرف برجام از جمله بریتانیا به جای عمل به تعهدهای تصریح شده در این توافق هسته‌ای، اقدام قانونی ایران را خطری برای بقای برجام تفسیر می‌کنند.

این توافق فقط در سایه اقدام و اراده واقعی اروپایی‌ها از بُن‌بست کنونی خارج خواهد شد و فرافکنی بریتانیا از بار مسئولیت این کشور و دو طرف دیگر اروپایی برجام (فرانسه و آلمان) در برابر به خطر افتادن این توافق نمی‌کاهد.       

کشورهای اروپایی با پایبند نبودن به تعهدهای خود در برابر اجرای تعهدهای برجامی ایران و تامین نشدن منافع اقتصادی تهران در چارچوب برجام، مسیر را برای برداشتن چهار گام کاهشی ایران فراهم کردند.

همانطور که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تاکید کرده است اگر وضعیت موجود در برجام با تداوم انفعال اروپایی‌ها همراه باشد، ایران در موعد مقرر (ششم ژانویه 2020) گام پنجم کاهش تعهدهای برجامی خود را با قاطعیت برخواهد داشت. اقدامات ایران در قبال برجام، واکنش طبیعی به رفتارهای آمریکا و اروپایی‌هاست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 آذر 1398 - 11:8:0