چرا ادعاهای اخیر درباره خدمه «سانچی» نمی‌تواند درست باشد؟

شنبه 23 آذر 1398 - 17:14:13
چرا ادعاهای اخیر درباره خدمه «سانچی» نمی‌تواند درست باشد؟

تهران- الکوثر: مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادعای برخی رسانه ها درباره زنده بودن خدمه کشتی سانچی را تکذیب کرد و آن را تلاشی برای سوء استفاده از احساسات پاک خانواده های جان باختگان این حادثه دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کاپیتان «شهرام فرحبد» مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران درباره ادعاهایی که اخیرا توسط برخی از رسانه‌ها در مورد کشتی سانچی منتشر شده، تاکید کرد: برخی تلاش می‌کنند از احساسات پاک خانواده‌ها سوء استفاده کنند. صدها ساعت بررسی و همچنین اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی، بیانگر این است که امکان زنده ماندن خدمه شجاع این کشتی وجود نداشته و این عزیزان در همان لحظات اولیه بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست داده‌اند.

او ادامه داد: در برنامه‌ای که در یکی از شبکه‌های ماهواره ای پخش شد، موارد متعددی خلاف واقع و فاقد جایگاه تخصصی در مورد این سانحه مطرح شد که خانواده کارکنان سانچی را آزرده ساخت. برای مثال در این برنامه گفته شده از قایق نجات کشتی استفاده شده است، در حالی که این نظر کاملا غیر تخصصی و غیر فنی می‌باشد و حتی به وضوح در تصویر منتشر شده در این برنامه نیز عدم استفاده از قایق های نجات کاملا مشخص است. زیرا در درجه اول پایه‌های نگهدارنده قایق نجات در موقعیت اولیه خود هستند که به وضوح بیانگر عدم استفاده از قایق نجات است.  یا به دروغ در مورد مقصد کشتی، نوع محموله، لحظات اولیه سانحه و اتفاقات رخ داده بعد از سانحه مطالبی طرح می‌شود که کاملا غیرواقعی است.

ماجرای تماس‌های مشکوک تلفنی

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ملی نفتکش اقدامی در جهت پاسخ به مطالبه برخی از خانواده که معتقدند فرزندانشان هنوز زنده‌اند و با آنها تماس می‌گیرند انجام داده است یا خیر، گفت: علی رغم این‌که برخی از این خانواده‌ها می‌گویند بیش از 1200 تماس ناشناس داشته‌اند، چرا حتی یکی از تماس‌ها واقعی نبوده و هیچ کدام از این خانواده‌ها نتوانسته‌اند بعد از گذشت دو سال یک تماس تلفنی موفق داشته باشند؟ چرا فقط این چند خانواده تماس تلفنی مشکوک دریافت می‌کنند و مابقی 22 خانواده دیگر این تماس ها را ندارند؟

به گفته او، برخی از این خانواده‌ها معترض به این بودند که فرزندان، همسر یا عزیزانشان که در کشتی شهید شدند، هنوز زنده‌اند و احتمالا در جایی هستند و باید پیگیری و پیدا شوند. آن‌ها راضی نبودند واقعیت را بپذیرند که عزیزانشان طی این حادثه به شهادت رسیدند و تمام تلاش‌ها برای نجات و یافتن پیکر آن‌ها شده است اما این مهم میسر نشد.حتی اقدامات کارشناسی بسیاری نیز صورت گرفت و بیش از این کاری در این رابطه امکان‌پذیر نبود.

فرحبد افزود: ما به صورت مرتب به این خانواده‌ها گفتیم مستندات خود را به نهادهای مربوطه برای پیگیری ارسال کنند و حتی ما خودمان نیز پیگیر این موضوع شدیم ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم، نهادهای تخصصی مربوطه نیز این ادعاهای مربوط به تماس خدمه کشتی با برخی خانواده‌ها را رد کرده‌اند و آن را بی اساس دانستند. در عین حال علی رغم این پیگیری ها باید گفت که مساله تماس‌ها یک مساله تخصصی است و نهادهای امنیتی مربوطه قطعا در صلاحیت بررسی این موضوع هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 23 آذر 1398 - 17:14:0

دسته بندی :