هشدار روسیه درباره فروپاشی برجام

جمعه 15 آذر 1398 - 16:25:9
هشدار روسیه درباره فروپاشی برجام

تهران - الکوثر : پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در مه 2018 دیگر اعضای برجام در قالب گروه 1+4 بر حفظ این توافق بسیار مهم برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این حال عملکرد اعضای اروپایی این گروه در اجرای تعهدات برجامی خود منفی بوده است. این مساله هشدار روسیه را به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 درباره احتمال فروپاشی برجام در پی داشته است. 

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه 5 دسامبر هشدار داد مشکلات مربوط به برجام در حال انباشته شدن هستند و این می‌تواند تلاش‌ها برای نجات آن را مختل کند. 

ریابکوف گفت: «مشکلات حل نمی‌شوند بلکه انباشته می‌شوند و در نتیجه ممکن است خودمان را در وضعی ببینیم که اهمال طرف‌های برجام در خصوص تضمین ماندگاری این توافق و نه اقدامات ایران برای کاستن از تعهداتش، موجب بازگشت‌ناپذیری اوضاع شود.»  

ریابکوف قرار است روز جمعه در نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل وزارت‌خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ شرکت کند.

این نشست همزمان با گذشت یک ماه از ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در پی مصوبه 8 مه 2019 شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار می‌شود.

ریابکوف همچنین به تروئیکای اروپایی درباره تسلیم شدن در برابر تلاش‌های آمریکا برای تخریب توافق برجام هشدار داده است. این دیپلمات ارشد روسی با بیان این که آمریکا به دنبال نابود کردن برجام است، گفته که طرف‌های باقی‌مانده در برجام ممکن است در نهایت در وضعی قرار بگیرند که ببینند آمریکا سرانجام اراده سیاسی خود را به همه تحمیل کرده است. 

ریابکوف گفت: «از هر نقطه نظری، این مسئله یعنی فروپاشی برجام بدترین سناریوی ممکن است. اول از همه از بابت تبعاتی که برای نظام منع اشاعه دارد و بعد از نظر نقض حق حاکمیت کشورها.»

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در مه 2018 وعده دادند که با تضمین منافع اقتصادی ایران از طریق اتخاذ تدابیر عملی مانند ایجاد سازو کار ویژه مالی موسوم به اینستکس این توافق را حفظ کنند. اروپایی ها به رغم مخالفت لفظی با اقدام ضد برجامی واشنگتن، تاکنون در عملی کردن موثر وعده های خود برای حفظ این توافق موفقیتی نداشته اند.

ایران پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام و اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، ضمن پایان دادن به سیاست صبر استراتژیک اعلام کرد که بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق تعلیق می‌کند. ایران تا کنون در چهارمین گام از تعهدات برجامی‌اش کاسته است.

تهران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود اعلام کرده است این اقدامات در صورتی که شرکای برجام، گام‌های لازم را برای ایفای تعهدات خود بردارند به سرعت قابل بازگشت هستند. به گفته اسحاق آل حبیب معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، ایران بیش از این نمی‌تواند، نباید و نمی‌خواهد بار حفظ برجام را به تنهایی بر دوش گیرد. 

با این حال طرف های اروپایی برجام به جای این که در صدد جبران قصور و اجرا نکردن تعهدات برجامی خود باشند، در روزهای اخیر با انتشار بیانیه ای به تهدید ایران درباره اجرای مکانیزم ماشه پرداخته اند. خبرگزاری رویترز مدعی شده است نمایندگان کشورهای اروپایی در نشست کمیسیون مشترک برجام، ایران را به استفاده از ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور منجر شود، تهدید خواهند کرد. به نوشته رویترز، قدرت‌های اروپایی در جلسه روز جمعه 6 دسامبر از ایران خواهند خواست به «نقض» مفاد توافق هسته‌ای پایان دهد وگرنه ممکن است تحریم‌ های سازمان ملل علیه این کشور دوباره برقرار شود.

تهران اما به رغم رویکرد تهدیدآمیز تروئیکای اروپایی، بارها اعلام کرده که درخواست اجرای یکجانبه تعهدات برجامی از ایران بدون این که طرف های دیگر به ویژه اعضای اروپایی گروه 1+4 به تعهدات خود عمل کنند، درخواستی غیرمنطقی و برخلاف منافع ملی ایران است.

تروئیکای اروپایی باید به جای تهدید ایران به ارجاع برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد و بازگرداندن تحریم های هسته ای، رویکرد سازنده ای را مبتنی بر عملی کردن هرچه سریع تر تعهدات برجامی خود در پیش گیرد تا ایران نیز بار دیگر اجرای کامل تعهدات خود را در چارچوب برجام از سر گیرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 15 آذر 1398 - 13:23:52