بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر پاکستان :

تحسین دغدغه دولت پاکستان در خصوص استقرار صلح و امنیت ؛ تاکید برتقویت روابط

دو شنبه 22 مهر 1398 - 9:1:34
تحسین دغدغه دولت پاکستان در خصوص استقرار صلح و امنیت ؛ تاکید برتقویت روابط

تهران - الکوثر : حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار "عمران خان" نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراه، روابط ایران و پاکستان را بسیار عمیق و مردمی دانستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایشان در این دیدار که عصر یکشنبه برگزارشد ، با تحسین دغدغه دولت پاکستان در خصوص استقرار صلح و امنیت، منطقه غرب آسیا را بسیار حساس و خطیر خواندند و با تأکید برمراقبت همگان ازبروز حادثه، از نقش مخرّب برخی کشورهای منطقه در حمایت ازگروههای تروریستی درعراق و سوریه و ایجاد جنگ و خونریزی دریمن ابراز تأسف کردند. 

نگاهی به  وقایع چند سال اخیر در منطقه و جنایات داعش و تروریست های تحت حمایت امریکا ؛ عربستان و رژیم صهیونیستی ؛همچنین جنگ ظالمانه علیه یمن نشان می دهد که نا امنی و جنگ افروزی حاصلی جز ویرانی ؛ کشتار زنان و کودکان وآوارگی و خسارت برای ملت‌های منطقه نداشته است. 

پایان این نا امنی ها  ،اما به اراده طرف هایی بستگی دارد که به این تنش ها  دامن می زنند و با جنگ های نیابتی و بحران سازی بستر مداخلات بیگانگان را درمنطقه فراهم کرده اند.  

ایران و پاکستان معتقدند مسایل منطقه باید از طریق گفت وگو بین کشورها حل و فصل شود.  عمران خان با تاکید براین نکته یکی از اهداف  سفرش به تهران را گفت و گو برای کاهش تنش در منطقه اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران معتقد به حسن همجواری و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت جمعی در منطقه با مشارکت همه همسایگان است و در این زمینه طرح ها یی را نیز در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس و همچنین پایان جنگ یمن ارائه  کرده است. 

این طرح چهار مرحله  ای شامل :آتش بس، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، گفتگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر در یمن است. جمهوری اسلامی ایران اکنون نیز آماده است با تمام ذینفعان مرتبط در یک گفت وگوی معنی دار برای عملی کردن این برنامه صلح مشارکت داشته باشد.

سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر پاکستان  درهمین راستا صریح و راهگشاست .ایشان با یاد اوری این نکته که  جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای توقف جنگ در یمن ارائه کرده است ،افزودند : اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب همچنین  تصریح کردند؛ ما انگیزه‌ای برای دشمنی با این کشورها نداریم اما آنها تحت اراده آمریکا هستند و در جهت خواست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند ؛ جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، البته اگر کسی شروع کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون تردید پشیمان خواهد شد.

واضح است که سیاست‌ جمهوری اسلامی مبتنی بر دوری از تنش  و در گیری نظامی است . ایران  معتقد است که حل مشکلات منطقه ، نیازمند گفت‌وگوی توأم با حُسن نیت، امنیت آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است. بر همین اساس حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم در کنفرانس خبری مشترک با  نخست وزیر پاکستان ؛ از همسویی دید گاه دو طرف  در خصوص امنیت منطقه سخن گفت و تاکید کرد تهران و اسلام آباد کلید حل و فصل مسأئل منطقه را پایان یافتن جنگ یمن و آتش بس فوری می دانند.

نخست وزیر پاکستان در این زمینه تصریح کرد ؛ آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه شود.

آنچه مسلم است ؛تنها راه منطقی برای گذار از این شرایط  پایان دادن به جنگ تجاوز کارانه یمن و رویکرد به تعامل و همکاری و گفت و گو برای صلح  است.

از این منظر مذاکرات نخست وزیر پاکستان در سفرش به تهران و بویژه نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در خصوص مسایل منطقه بیان کردند ؛  برای  شناخت  علل و عوامل  تنش ها و نا امنی ها و همچنین یافتن راه رسیدن به صلح و امنیت پایدار در منطقه حائز اهمیتی راهبردی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 22 مهر 1398 - 8:58:12