تهدید طالبان به جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

پنج شنبه 4 مهر 1398 - 21:7:58
 تهدید طالبان به جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

تهران - الکوثر : گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای هشدار داد ، از برگزاری انتخابات در سراسر افغانستان جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این بیانیه آمده است که مراکز اخذ رای و برگزارکنندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از اهداف نظامی این گروه محسوب می‌شود .
گروه طالبان همچنین در بیانیه خود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یک روند جعلی، نفاق افکنانه و آمریکایی بر شمرد که به اعتقاد این گروه عاملی برای برانگیختن تعصبات و اختلافات در افغانستان است.
این تهدید آشکار طالبان درباره انتخابات پیش رو که تنها دو روز به برگزاری آن مانده است را می توان مانعی جدی در مسیر برگزاری انتخابات قلمداد کرد . طالبان که پیش از این نیز انتخابات را نامشروع خوانده و تهدید کرده بود اجازه برگزاری آن را نخواهد داد اکنون با تهدید صریح خود شرایط دشواری را برای دولت و رای دهندگان افغان ایجاد کرده است. 
هر چند دولت افغانستان نسبت به تامین امنیت انتخابات 28 سپتامبر ابراز اطمینان داده است اما روند ناامنی ماههای اخیر در افغانستان نشان می دهد به سختی می توان تصور کرد که انتخابات پیش رو بدون معضل امنیتی برگزار شود. 
این تهدید طالبان در حالیست که انتخابات کنونی افغانستان مهمترین انتخاباتی است که این کشور در دو دهه گذشته برگزار می کند چرا که انتخابات ریاست جمهوری بر آینده صلح افغانستان و خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از آن کشور تاثیر خواهد گذاشت و هر فردی که پیروز شود ، مسئول تلاش برای دستیابی به آتش بس ،‌ توافق صلح ، توافق برای خروج نیروهای اشغالگر و همچنین حفظ دستاوردهای دولت و مردم این کشور در دو دهه گذشته است . 
 در چنین شرایطی، تهدید طالبان ضد انتخابات مسئولیت همگان را سنگین تر کرده است و نه تنها دولت و نیروهای امنیتی بلکه مردم افغانستان و جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در عبور از این برهه حساس عمل کنند . البته مخالفت اخیر برخی چهره های کارکشته و سیاسی افغانستان با برگزاری انتخابات و اولویت قائل شدن آنها برای مذاکره با طالبان و همچنین رویکرد مشابه آمریکا ، این شائبه را ایجاد کرده است که طالبان این بار ممکن است با حمایت برخی قدرتهای خارجی با قوت و قدرت بیشتری به نبرد با انتخابات برخیزد. 
البته  واقعیت این است که طالبان پیش از این نیز در جریان انتخابات های گذشته بارها تهدید به حمله و برهم زدن انتخابات کرده بود اما هیچ گاه در پیشبرد این هدف موفق نشده بود. اما انتخابات امسال اندکی متفاوت است . به خصوص که مذاکرات آمریکا و طالبان اخیرا به شکست منجر شد و این رویداد به گروههای دهشت افکن انگیزه بیشتری داده تا در استانه انتخابات قدرت نمایی کنند. 
اگرچه طالبان برای مخالفت خود با انتخابات دلایلی را مطرح می کند اما کاملا روشن است که مخالفت با فرایند سیاسی و خودداری این گروه از معرفی نامزدی در این فرایند نشانه های ضعف و نه قدرت است . بسیاری می گویند اگر طالبان در پی خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان است چرا از گفتگو با دولت و گروههای تاثیرگذار افغانستان و همچنین شرکت در انتخابات خودداری می کند .  
بنابراین ، آنچه افغانستان در این مقطع حساس نیازمند آن است وفاق ، انسجام ملی و هوشیاری دولت ، گروههای سیاسی و بخصوص نامزدهای انتخابات در مقابل دشمنان داخلی و خارجی افغانستان است تا این کشور بتواند انتخابات ریاست جمهوری را در امنیت و سلامت برگزار کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 4 مهر 1398 - 18:34:44